SPORTSHOWROOM

Jordan

1

Košarkaška cipela koja je lansirala marku.

Jordan 1
© Jordan

Početak izuzetne karijere

1984. godine Michael Jordan prijavio se na NBA draft kao 21-godišnjak. Nakon uspješne sveučilišne karijere za koju je dobio mnoga priznanja i nagrade, očekivanja su bila velika, a Jordan je potpisao za Chicago Bullse kao treći izbor drafta. Međutim, nitko nije znao koliko će njegova karijera biti astronomski uspješna. To jest, nitko osim nekih dalekovidnih zaposlenika u Nike. Najpoznatiji među njima bio je izvršni ravnatelj sportskog marketinga Sonny Vaccaro. Njegovo čvrsto vjerovanje u Jordanove sposobnosti natjeralo je brand da sve uloži u osiguravanje sponzorskog ugovora s talentiranim mladim ljudima. Ta odlučnost dovela je do nevjerojatne suradnje koja je postala vlastiti brand - onaj koji i danas privlači mnoštvo obožavatelja. Povijesno partnerstvo sve je počelo s jednom vrlo posebnom cipelom: Air Jordan 1.

© Jordan

Hrabar plan

Put do stvaranja prvog Air Jordan nije bio jednostavan. Kako su počele pripreme za NBA sezonu 1984./85., najbolji nacionalni brandovi košarkaških cipela htjeli su potpisati za Jordan. Očito je da će biti izniman igrač, a Nike se suočio s oštrom konkurencijom suparničkih tvrtki Converse, čije je trenere Jordan nosio tijekom sveučilišne karijere, i adidas, koji je u to vrijeme bio moderan brand u svijetu košarke. Ipak, osoblje Nikeove posrnule košarkaške divizije neumorno je pokušavalo uvjeriti Jordana da pođe s njima, čak i kontaktirajući igračeve roditelje kako bi osigurali sastanak s njim u uredima marke Oregon. U konačnici, nakon što je čuo Nikeov hrabar plan za izgradnju cijelog brenda oko buduće zvijezde, i uz obećanje tantijema od svake prodaje na vrhu 500.000 dolara godišnje trebao je primiti za partnerstvo - dvije stvari koje mu nijedna druga tvrtka nije ponudila - Jordan je potpisao na točkastu liniju.

© Jordan

Privlačan logotip i buntovni dizajn

Nakon dogovora, Nike bi mogao raditi na usavršavanju prototipa koji je pokazan Jordanu tijekom njihovog sastanka. Želio je nešto drugačije i uzbudljivo s jednom važnom prilagodbom - tanji potplat. Peter C. Moore, kreativni direktor na čelu projekta Jordan, rado je udovoljio. Inspirirajući se prijašnjim Nikeovim dizajnima kao što su Dunk, Air Force 1, Vandal i Air Ship, izradio je bezvremensku cipelu. Imao je tvrdokorni, ali tanki gumeni potplat, tanak, perforirani nožni prst i tekući gležanj, čineći ga odjednom stabilnim, zaštitnim i udobnim. Osim toga, imao je zadivljujuću estetiku i vlastiti jedinstveni logotip, koji je također dizajnirao Moore. Priča kaže da je ekscentrični dizajner bio na povratnom letu nakon sastanka s Jordanovim agentom, Davidom Falkom, kada je vidio stjuardesu kako predaje iglu djetetu. Imao je niz krila koja su mu zapela za oko. Tijekom leta skicirao je amblem na salveti na kojem se nalazio sličan par krila koja su izlazila s jedne i druge strane košarkaške lopte. Bio je to savršen logotip, djelujući kao metafora za Jordanov sport, kao i njegovu nevjerojatnu sposobnost da visi u zraku, a također predstavlja Nikeovu tehnologiju zračnog jastuka. Uz ovaj prepoznatljiv logo, Moore je cipeli dao podebljano blokiranje boja koje ga je doista istaknulo. Crvena i crna kombinacija izgledale su sjajno, ali je također bila potpuno drugačija od svih ostalih košarkaških cipela koje su se viđale na NBA terenima toga dana. Za to je postojao i jedan vrlo dobar razlog - prekršeno je ligaško pravilo od 51%. To je propisivalo da igrači mogu nositi samo cipele koje su 51% bijele, što je značilo da je većina nošenih u NBA ligi u ovom jednostavnom tonu i jednoj drugoj boji.

© Jordan

Kršenje pravila

Iako Jordan nije prodan na dizajnu kada ga je prvi put vidio, cipela je narasla na njemu, i na kraju se zagrijao na njega. Međutim, kad je tek počeo igrati za Chicago Bullse, dobio je novi par koji je trebao nositi, budući da njegovi novi Air Jordans još nisu bili spremni. Druga tenisica bila je slična Nike Air Ship, koja je, što je najvažnije, imala iste boje kao i dolazni Jordan 1. Tijekom predsezonske utakmice protiv Knicksa 18. listopada 1984., Jordan je izazvao komešanje kada je izašao na teren u paru zračnih brodova koji su kršili pravila. Rukovoditelji NBA lige nisu bili zadovoljni kršenjem svojih pravila, pa su poslali pismo tadašnjem potpredsjedniku Nikea, Robu Strasseru, u kojem su izričito zabranili uporabu crnih i crvenih cipela koje je imao tog dana. Šuška se da mu je liga prijetila s 5.000 dolara po utakmici kazne sve dok ih je nosio, ali je nejasno koliko toga je ikada morao platiti.

© Jordan

Zabranjeni kolnik

Iako je Jordan viđen kako ih ponovno nosi tijekom natjecanja u zakucavanju 1985., Nike je na kraju ugradio više bijele boje u dizajn kako bi mogao nastaviti neometano koristiti cipelu. Ipak, pametan marketinški tim brenda vidio je veliku priliku u banu i krenuo u sastavljanje sada legendarne TV reklame. U njemu je Michael Jordan jednostavno stajao tamo skakućući košarku gore dolje dok mu je kamera paničarila prema nogama. Glasovni pokrivač je objasnio da je Nikeova revolucionarna nova košarkaška cipela izbačena od strane NBA lige. Nastavilo se s isticanjem činjenice da nisu mogli spriječiti ljude da kupe trenera, što je privuklo buntovničke navijače košarke diljem zemlje, od kojih su mnogi počeli nazivati Banned coloway. Unatoč činjenici da cipela koju je Jordan nosio nije bila čak ni Air Jordan 1, nitko nije mogao reći razliku na njihovim zrnatim TV ekranima iz 1980-ih. Kada je konačno objavljen 1985., hype da je oglas proizveden, u kombinaciji s Jordanovim zapanjujućim prvom NBA sezonom, u kojoj je zaradio značajan broj obožavatelja i bio proglašen NBA novakom godine, vidio cipelu rasprodati gotovo odmah.

© Jordan

Prekoračenje očekivanja

Jordan 1 je bio toliko popularan kada je izašao da su oni koji posjeduju par bili u mogućnosti prodati ih na za profit. U to vrijeme, ova vrsta preprodaje bila je prva za kulturu tenisica, ali danas je to sveprisutna praksa. To pokazuje nevjerojatan uspjeh prve Jordanske tenisice, kao i ogromna brojka povezana s prvom godinom prodaje. Dok je Nike postavio cilj od oko 3-4 milijuna dolara u prve tri godine za nastavak suradnje, nisu se trebali gnjaviti jer je cipela daleko premašila taj iznos u svojoj debitantskoj godini, što je svemoćno 163 milijuna dolara. Jordanov monumentalni uspjeh i jedinstveni posao započeo je trend u košarkaškom svijetu. Od tog dana nadalje, najlegendarniji igrači sporta dobili bi unosnije ugovore s markama koje su ih sponzorirale, a moderni igrači zaradili su desetke milijuna.  

© Jordan

Proliferacija boja

Nakon ovog odličnog starta, Nike je proizveo seriju AJ1 boja. Više od desetak njih pušteno je u prodaju u prvoj godini, a Chicago, Shadow, Royal i Carolina Blue (sada poznata kao UNC) dodani su zajedno s buntovnim Bred (crno-crvenim) dizajnom. Unatoč oslobađanju stotina novih boja u godinama od tada, mnogi od tih izvornih su još uvijek vrlo traženi danas. Međutim, tada je AJ1 na neko vrijeme blijedio u pozadini, budući da je Nike svake godine iznosio nove modele. U to vrijeme oni nisu bili numerirani, tako da se svaka nova iteracija jednostavno zvala Air Jordans. Međutim, kako je Nike odlučio početi vraćati retro modele, dodani su brojevi kako bi se razlikovala svaka određena silueta.

© Jordan

Povratak Jordana

Model AJ1 ponovno je izdan 1994. godine, a to je bilo nezgodno vrijeme jer je njegov imenjak upravo zamijenio košarkaško igralište za bejzbol. Rezultat toga bio je ograničen uspjeh klasičnih šarenica boja, ali njihovo izdanje predstavljalo je presedan za buduće retro verzije, koje su se pojavljivale opet i opet tijekom godina. Jordan se vratio košarci 1995., umirovljen 1999. i konačno se vratio 2001. Kako bi se poklopilo s tim, Jordan 1 je imao oživljavanje svoje vlastite. Tijekom sljedećih nekoliko godina, Nike je objavio i stare i nove kolopute kako bi proslavio igrača koji je ponovno izašao iz mirovine. Osim originalnog High stila, ove verzije su uključivale Low i Mid verzije, kao i White Chrome izdanje koje je bilo prvo koje je imalo odmah prepoznatljiv Jumpman logo umjesto Nike swoosh.

© Jordan

Postupno ponovno oživljavanje

U travnju 2007. godine Nike objavljuje album Old Love, New Love pack. Uključivala je retro verziju originalne boje Black Toe uz novi crno-žuti model koji je pokrenuo postupno oživljavanje Air Jordana 1. Počelo je sporo, s nizom originalnih boja koje su izlazile, od kojih su neke bile dobro prihvaćene, a neke ne, prije nego što su stvari stvarno počele bujati sredinom 2010-ih s nekim značajnim suradnjama. Jedan je bio s klizačem Lanceom Mountainom, popularnim članom Nikeove skejterske divizije koji je, kao i mnogi klizači koji su dolazili krajem 80-ih, usvojio Jordan 1. Izdržljiv gornji dio kože, visoki gležanj i zračni jastuk učinili su ga odličnom opcijom za zagovornike sporta, a Mountain je slavno viđen kako nosi nepodudarni par u filmu 'Potraga za životinjskom bradom' iz 1987.

© Jordan

Od ikoničnih suradnji do velikog zaslona

Iako su se doprinosi Nike SB-a svidjeli mnogima, suradnja s djelićem dizajna Hiroshija Fujiware doista je dovela Air Jordan 1 na nove visine. Padajući na kraju 2014. godine, crni, bijeli i kraljevski plavi model donekle su se vratili na vrhunac izvornih boja. Objavljen u ograničenom broju, rasprodan je iznimno brzo, baš kao i prva ruka AJ1-a. Slijedile su sve više i više zapanjujućih kolotura i suradnji, uključujući komemorativne dizajne kao što su Shattered Backboard i partnerstva s filmskim redateljem Spikeom Leejem, vizionarskim dizajnerom Virgilom Ablohom i njegovim modnim brendom Off-White™, popularnim glazbenim umjetnikom i suradnikom ponovljenog Nikea Travis Scott, pa čak i luksuznom modnom kućom Dior. S ovim dinamičnim usponom Air Jordan 1 postao je toliko ikoničan da je uključen u film Spider-Man iz 2018., u kojem je njegov glavni lik nosio par čikaških AJ1, prije nego što je izvanredna priča o cipeli dovedena na veliki ekran 2023. godine u filmu jednostavno nazvanom ‘Air’. U filmu su nastupili Matt Damon i Ben Affleck, a otkrio je povijest fenomenalne cipele više od 35 godina nakon njezinog originalnog izdanja, što joj je dodatno pojačalo popularnost.

© Jordan

Cipela koja je promijenila kulturu tenisica

Potpisujući Michaela Jordana kada je njegova karijera još bila u povojima, Nike je pokazao izvanrednu viziju. Ovaj hrabar čin uspostavio je suradnju koja je od tada otišla u red najvećih i najslavnijih u sportskoj povijesti. Kako je igrač proširio i unaprijedio košarkašku igru svojom legendarnom predanošću, neviđenim talentom i vremenom vješanja koje prkosi gravitaciji, Jordan 1 je promijenio način na koji je sport komunicirao s kulturom i modom. Također je uzrokovao neke velike promjene u kulturi tenisica budući da se dizajn slavio ne samo zbog obožavateljskog divljenja igraču, već i zbog toga što je to bila sjajna cipela. Tako je postigao skok od skromnog košarkaškog trenera do ikone popularne kulture do vrlo traženih modnih predmeta. To je također ono što još uvijek čini cipelu kulturno relevantnom i voljenom kao što je to ikada bilo. Baš kao Jordan čovjek, Air Jordan 1 će zauvijek biti jedan od najvećih i najutjecajnijih svih vremena.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok