SPORTSHOWROOM

Nike

Air Force 1

Priča o ikoni.

Air Force 1
© Nike

Slavan naziv

Početkom 1980-ih, Nike je bio poznat po svom trkačkom znanju, ali je bio relativno malen na košarkaškoj sceni. Želeći se time pozabaviti, brand je započeo rad na modelu koji je trebao biti nazvan Nike Air Force 1 nakon poznatog američkog predsjedničkog zrakoplova. Ovo uzvišeno ime ispostavilo bi se kao povoljan izbor, budući da bi dizajn na kraju postao jednako dobro prepoznat diljem svijeta kao i njegov imenjak.

© Nike

Zračni jastuk u košarkaškoj cipeli

U Air Force 1, Nike je želio stvoriti drugačiju vrstu cipela, napravljenu za eksplozivno skakanje i brze pokrete, koja je također imala jastuk za omekšavanje teških slijetanja. Krajem prethodnog desetljeća prvi je put uvedena Air sole tehnologija, a Nike je znao da će ova revolucionarna inovacija imati veliki utjecaj na kvalitetu dizajna. Ne samo da je bila sposobna pružiti stabilnu, potpornu bazu kakvu su košarkaši trebali, već je i bila odmah prepoznatljiv simbol Nikeove kreativnosti i posvećenosti proizvodnji najbolje obuće.

© Nike

Vizionarski dizajner

Prelazak Air sole jedinice na košarkaškog trenera zahtijevao bi mnogo domišljatosti, a to se pokazalo kao težak izazov. Dvije godine nakon početka tog projekta, dizajnerski tim još uvijek nije uspio proizvesti košarkašku tenisicu Air. Tada je Nike odlučio imenovati vizionara Brucea Kilgorea koji će preuzeti vodstvo projekta. Nakon što se već etablirao kao sveamerički dizajner proizvoda s istaknutom karijerom, bio je idealna osoba za rad na Nike Air Force 1.

Stručno savjetovanje

Za izradu visokokvalitetne košarkaške cipele, Kilgore je znao da će morati staviti funkciju ispred forme kako bi zadovoljio posebne zahtjeve igrača. Nike ima povijest dovođenja stručnjaka iz različitih područja kako bi se postigla takva funkcionalna inovacija, a ovaj put nije bilo drugačije. Kilgore se konzultirao s podijatrima i drugim stručnjacima kako bi pomogao na projektu, a na kraju su osmislili potpuno novu jedinicu za zračno ublažavanje koja je specifična za AF1.

Izvedbeni dizajn

S najvažnijom jedinom jedinicom na mjestu, tim je prebacio fokus na druge utilitarne aspekte dizajna. Kilgore je inspiraciju crpio iz Nike Approach, čvrste planinarske čizme čija se donja peta zakrivila prema gore i prema Ahilovoj tetivi. Ova osobina je prebačena u Ratno zrakoplovstvo 1 kako bi se osigurala fleksibilnost bez ugrožavanja čvrstoće, dok je proprioceptivni remen dodatno ojačao zaštitu gležnja. Potrebe igrača za vučom također su zadovoljene nizom specijaliziranih kružnih struktura na gumenom potplatu koje su im omogućile promjenu smjera s nenadmašnom brzinom.

© Nike

Neočekivani izvor inspiracije

Kilgoreov dizajn inspiriran je i arhitekturom. Tlocrt pariške katedrale Notre Dame informirao je o izgledu izdržljivog kuhinjskog potplata - što se rijetko viđa na košarkaškim cipelama tog vremena - što je uravnotežilo dodatnu visinu koju pruža zračni jastuk u potplatu. Ti raznoliki utjecaji bili su potkrijepljeni pametno promišljenim elementima kao što je sustav za vezanje promjenjive širine koji je povukao gornji dio u stopalo za blisku prilagodbu i veliku kontrolu. Sve u svemu, Bruceov gotov proizvod spojio je svoj minimalistički dizajn etos s Nikeovom tehnološkom snagom kako bi proizveo inovativnu, elegantnu cipelu koja je Nike Air uvela u košarkaški sport po prvi put kada je objavljen 1982. godine.

Stvaranje ikonske slike

Kako bi privukao više pažnje na svoj novi dizajn, Nike je angažirao neke od najboljih igrača NBA-e da stvore ikonu. U njemu su košarkaške zvijezde Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes i Bobby Jones prikazani kako stoje na asfaltu ispred siluete aviona postavljenog na bogatu narančastu pozadinu izlazećeg sunca. Svi su nosili bijela Nike letačka odijela i, naravno, Nike Air Force 1 u svojoj izvornoj bijeloj boji sa sivim detaljima na swooshu i potplatu. Ubrzo nakon toga, ostali visoko cijenjeni NBA igrači počeli su nositi Air Force 1. Zatim, 1983. godine, uveden je AF1 Low, koji pruža drugačiju opciju za one koji preferiraju niski gležanj i donose širu privlačnost modelu.

© Nike

Povratak revolucionarne cipele

Osim što je isporučio poboljšanu košarkašku cipelu, Nike Air Force 1 je uspostavio nekoliko važnih fenomena u kulturi tenisica. Postala je prva Nikeova kolekcija koja je ponovno predstavljena kao retro dizajn - nešto što je danas uobičajeno među modernim markama tenisica. Razlog za to bila je popularnost modela AF1, koji je u prve dvije godine nakon premijere postao popularan u nekim dijelovima Sjedinjenih Država. Godine 1984., kada je postojala realna mogućnost da će ratno zrakoplovstvo 1 biti ukinuto, navijači na istočnoj obali, posebno oni u Baltimoreu, Philadelphiji i New Yorku, čija je mladost imala nadimak "Uptowns", tražili su da se više objavi. U to je vrijeme bila standardna praksa za odbacivanje cipela u korist novijih modela, ali pozornica je bila postavljena za izvanredan povratak AF1 1983. godine, kada su tri trgovine sa sjedištem u Baltimoreu predstavile Nikeu maštovitu ideju. Predložili su da se jedinstvene verzije prodaju samo iz njihovih dućana, što je dovelo do još jedne tenisice - suradnje i ograničenih trkaćih izdanja. Nikeu se ideja svidjela, te je nastala inicijativa "Color of the Month Club". Koncept je privukao obožavatelje iz cijele istočne obale, koji su se okupili u Charley Rudo, Downtown Locker Room i Cinderella Shoes kako bi se dokopali jedinstvenog dizajna. Njihova strast bila je ključna u ponovnom uspostavljanju Nikeovog entuzijazma za model, s ranim ponovnim uvođenjem koje je bilo pionirsko u tim trgovinama i često se odmah rasprodavalo. 1986., jedva dvije godine nakon što je povučen s polica aviona, Nike Air Force 1 se u potpunosti vratio.

© Nike

Omiljeni hip hop

Nakon ponovnog uvođenja, neumorno zrakoplovstvo 1 prešlo je iz snage u snagu, postupno postajući jedna od najomiljenijih tenisica na svijetu. Povrh svoje reputacije udobne košarkaške cipele, strastveni rad Baltimore scene učinio ga je poželjnim i modnim detaljem, a tijekom 90-ih godina AF1 se počeo širiti različitim područjima američke kulture. Tom je rastu pomoglo Nikeovo uvođenje posebnih izdanja i premium verzija u ograničenim stazama koje su ih učinile savršenima za kolekcionare. Cjelovito bijela boja, koja se pojavila negdje tijekom ovog desetljeća, postala je posebno popularna zbog svoje netaknute vanjštine i zamršenih linija šivanja. Hip hop zvijezde i izdavačke kuće počele su prihvaćati model od strane umjetnika poput Jay-Z-a, koji je reptirao o "all-white Air Force Ones" u izdanju iz 1998. Taj se trend nastavio i u ranim 2000-ima, kada je hip hop diskografska kuća Roc-A-Fella Records dobila svoje bijelo-na-bijelo izdanje s logom vezenim u bočnu petu. 2002. godine rap umjetnica Nelly čak je posvetila cijelu pjesmu sada slavnoj tenisici, uključujući i video u kojem je viđen bok Nikeovih kutija za cipele dok pjeva o AF1. Kasnije, pred kraj nultih godina, umjetnik ASAP Rocky iz Harlema demonstrirao je moć slavnih i hip hop scene u popularizaciji Nikeove obuće dok je podizao profil AF1 Mid - siluete koja se borila za postizanje istog priznanja kao i njezini vršnjaci - noseći je tijekom svojih izvedbi.

© Nike

Proslava ikone

U trenutku kada je Air Force 1 dosegnulo svoju 25. obljetnicu 2007. godine, to je bila globalna senzacija. U čast svoje nevjerojatne putanje, Nike je imao velike planove za ovu prigodu, okupljajući poznata imena iz svijeta košarke i glazbene scene. U počast originalnom košarkaškom plakatu, napravljena je slična slika, ovaj put s deset zvijezda, uključujući dva teškaša ere u LeBron Jamesu i Kobeu Bryantu. Još jednom, igrači su bili raspoređeni na traci asfalta, ovaj put osvijetljeni jakim svjetlima koja su zasjala na leđima. I, naravno, svi su nosili Nike Air Force 1s zajedno s bijelom odjećom marke. Ispod su riječi "Drugi dolazak" sumirale scenu.

© Nike

U isto vrijeme, Nike je surađivao s producentima Rickom Rubinom i DJ Premierom na glazbenim proslavama za AF1. Nadgledali su produkciju pjesme pod nazivom "Classic (Better Than I’ve Ever Been)" koju su izvodili superzvijezde Kanye West, KRS-One i Nas na obljetnici 1. zračno-zrakoplovne manifestacije Nike na MTV2. Utjecajni reper Rakim dodan je u sastav za remiks pjesmu singla, što im je donijelo nominaciju za najbolju rap suradnju na dodjeli nagrada Grammy 2008. godine.

Istaknute suradnje

Ove razrađene proslave rođendana demonstrirale su Nikeovu posvećenost ratnom zrakoplovstvu 1. Deset godina kasnije, na svoju 35. obljetnicu, predanost branda bila je još uvijek snažna kao i uvijek. Ovog puta fokus je bio na suradnji na visokoj razini s modnim dizajnerima i eminentnim igračima u glazbenoj industriji, što ukazuje na prijelaz AF1 u više odjeke modne industrije. Nike se udružio s dizajnerom streetwear odjeće Donom C, reperom i producentom Travisom Scottom, poduzetničkim modnim dizajnerom Virgilom Ablohom, izvršnim direktorom i suosnivačem Roc-A-Fella Recordsa Kareemom "Biggsom" Burkeom i inspirativnim dizajnerom Errolsonom Hughom, koji je svaki razvio vlastitu potpisanu verziju modela. Poznata kao Nike Air Force 1 AF100 Pack, uključivala je AF1 Highs, AF1 Lows, pa čak i Lunar Force 1 koji je prikazivao cijeli niz prethodnih dizajna Air Force 1. Svaka je sadržavala jedinstvene stilske detalje, a pakiranje se pokazalo vrlo popularnim. Partnerstva koja je osnovao dovela su do još nekih kultnih suradnji, kao što su one koje uključuju luksuznu modnu etiketu Virgila Abloha, Off-White™, te mnoštvo traženih modela Travisa Scotta, čiji je obrnuti uspon postao zaštitni znak njegovih Nikeovih dizajna.

© Nike

Nevjerojatna znamenitost

Još nedavno, zrakoplovstvo Nike 1 doseglo je svoju 40. godišnjicu. Ovog puta, brand je istaknuo četiri progresivna kolektiva iz cijelog svijeta pokretanjem Paketa zajedničkih snaga. Ove različite skupine su odabrane zbog svog izražajnog stila zajedno s njihovim radom na osnaživanju lokalnih zajednica. Među njima su ženski kolektiv iz LA-a, japanska plesna posada, plesna akademija u Johannesburgu i plesna skupina u Memphisu. Dok je proslava odala počast jedinstvenim dizajnerskim aspektima koji su AF1 učinili toliko popularnim u prošlosti, s više od 1700 različitih iteracija njegovog imena, glavni fokus bio je na budućnosti modela i generacijama koje će ga unaprijediti.

© Nike

Povijesna cipela

Tijekom svog životnog vijeka, Air Force 1 je prikazivao Nikeove najveće materijale i tehnologije, u konačnici se etablirajući kao oslonac ulične kulture. Marka je iskoristila moć partnerstva i suradnje kako bi tenisicu dovela na još više astronomsku razinu popularnosti, koju i danas zadržava. S tako cijenjenom poviješću, Nike Air Force 1 je s pravom postao poznat kao jedna od najlegendarnijih cipela svih vremena.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok