Nike
Dunk
Voljena tenisica koju žele milijuni.
Skromni počeci
Sredinom 80-ih, zajedno sa svojim radom na Air Jordan I, dizajner Peter Moore je dodijeljen projektu pod nazivom "College Color High". Bio je dio Nikeovog koledža Colors programa, kroz koji su se službeno udružili s momčadima u Diviziji I košarkaške lige National Collegiate Athletic Association kako bi igračima osigurali tenisice za trening i natjecanje. Želeći iskoristiti rastuću sveučilišnu košarkašku scenu tog vremena, Nike je želio ostaviti dojam, pa su Moore i njegov tim odlučili stvoriti trenera koji bi poboljšao igračke performanse, a istovremeno privukao rastuću bazu obožavatelja sporta. Tako je započela priča o Nike Dunk, izvanrednoj priči koja traje i danas.
Budite vjerni svojoj školi
Dunk je izašao nedugo nakon Air Jordana I, 1985. godine, a dobio je ime po slavnom zakucanom košarkaškom kadru kojeg je 40 godina ranije popularizirao osvajač zlatne olimpijske medalje Bob Kurland. Do 80-ih zakucavanje je postalo sastavni dio sporta, što je Dunka učinilo odličnim imenom za cipelu. Nike ga je odlučio lansirati na Final Four sveučilišnom finalu - događaju koji je generirao nevjerojatne emocije i uzbuđenje. U stvari, strast koju su pokazali igrači uključeni u ovaj turnir bila je inspiracija za dizajn Dunka. Tada je većina košarkaških cipela bila u krutim blokovima boje, često potpuno bijele, ali Nike se odlučio odvojiti od ove uobičajene prakse stvaranjem sedam različitih dvotonskih boja objavljenih u bojama svake momčadi. Bio je to pametan potez. Ne samo da je fanovima ponudila tenisicu s privlačnom estetikom, već im je omogućila i da pokažu svoju predanost određenom koledžu i povezanom timu. Znajući da su na tragu nečeg dobrog, Nike se posvetio toj ideji, objavljujući Dunk High pod nezaboravnim sloganom "Be True to Your School".
Dizajniranje košarkaške cipele
Dizajn-mudar, Nike Dunk okupio je tri prethodne Nike siluete - Jordan 1, Terminator i Legenda. Dok se opći oblik tenisice temeljio na Legendi, druge dvije cipele inspirirale su izgled gornjeg dijela, s kožnim slojevima i kutijom s perforiranim nožnim prstima. Ispod njega se nalazio klinasti potplat s koncentričnim podloškom za žvakaće gume koji je igračima nudio stabilnost dok su se okretali prema terenu. Izgled je upotpunjen podstavljenim gležnjem i jezikom uz nekonvencionalne položaje očiju za vezice. To su bila najnovija dostignuća u tehnologiji izvedbe u to vrijeme, dodajući praktičnu vrijednost modernoj estetici vanjskog dijela s blokiranim bojama. Međutim, unatoč popularnosti koju su u to vrijeme nosili kao košarkaška cipela, kako su godine prolazile, na tržište su izašli napredniji Nikeovi modeli, koji su na kraju otjerali Dunka s igrališta.
Od košarke do klizanja
Tijekom kasnih 80-ih i ranih 90-ih, kako je padala popularnost, cipela je postala dostupnija, ostala je u pozadini, ali nikada nije potpuno pala. Tijekom tog vremena, Nike je napravio neke jednostavne promjene u Dunku, dajući mu lagani najlonski jezik i donji ovratnik. Ova ažuriranja, povezana s tankim, ravnim, grippy potplatom, potporom gležnja i čvrstom kožnom konstrukcijom, upravo su se dogodila kako bi ga učinila savršenim za nadolazeću subkulturu klizanja. Kako je zakucavanje postalo rjeđe sredinom i krajem 90-ih, sve je više skejtera usvojilo nekad popularnu košarkašku cipelu, smatrajući je praktičnom i pristupačnom opcijom.
Povratak počinje
Nike se već pokušao svidjeti svijetu klizanja, postižući ograničeni uspjeh, ali kako je postalo jasno da je Dunk bio uobičajen izbor u zajednici, brand je vratio originalni Nike Dunk 1998. godine, 10 godina nakon što je skinut s proizvodne linije. Uskoro, Dunk je počeo da se vraća u različitim dijelovima svijeta. Godine 1999. u Kaliforniju su stigli Dunk Low Pro B, a u Japan Dunk Low CO.JP. Ta low-top izdanja su prihvatila želju scene za samoizražavanjem kroz jedinstvene prilagodbe, s eksperimentalnim bojama, uzorcima koji privlače pažnju i novim teksturama uz dodatnu podlogu za zaštitu. Počela je i suradnja - partnerstvo s tvrtkom Stussy iz 2001. bilo je posebno dobro prihvaćeno. Dok su obožavatelji tenisica pratili trend, neki su čak otišli toliko daleko da su otputovali u Japan kako bi pokupili Low CO.JP.
Novi dizajn
Godine 2002., Nike je osnovao specijaliziranu skateboarding diviziju, Nike SB, sa Sandy Bodecker koja je bila zadužena za vođenje skateboardinga. Potpuno svjestan Dunkove sveprisutnosti u skate sceni, Bodecker je krenuo u stvaranje klizačkog specifičnog Dunka koji će stvarno služiti zajednici. Učeći iz prethodnih pokušaja marke da napravi klizačku cipelu, odlučio se posavjetovati s ljudima koji će se nadamo da će odabrati nositi njegov dizajn: sami klizači. Formirao je uzorak temeljen na Dunk Low Pro B i predstavio ga skejterima i vlasnicima trgovina, pažljivo slušajući njihove povratne informacije kako bi se tenisice mogle prilagoditi nečemu što bi htjeli nositi.
Izgradnja povjerenja
Bodeckerov težak rad kulminirao je predstavljanjem Nike SB Dunk 2002. godine. Njegov više klizač orijentiran dizajn uključivao bulkier jezik, dodatni padding i Nike je Zoom Air tehnologija u potplat pružiti kvalitetan jastuk. Kako bi osigurao da se tenisica svidi klizačkoj zajednici, Nike se udružio s četiri klizača - Dannyjem Supom, Ginom Ianuccijem, Richardom Mulderom i Reese Forbesom. Svaki od njih dobio je svoju prepoznatljivu boju, a set je bio poznat kao "Colors By" serija. Distribuirane su samo u 12 pažljivo odabranih lokalnih skate trgovina u ograničenom broju, što je bio potez koji je pomogao trgovinama da procvjetaju, pokazujući Nikeovu predanost sceni i zaradivši povjerenje ove usko povezane zajednice.
Snažna partnerstva
U međuvremenu, Nike je također počeo koristiti moć suradnje kako bi stvorio nadu za novi dizajn. Dok su partnerstva s popularnim skejterima radila čuda, rad brenda s New York skate shopom Supreme doista je pokrenuo SB Dunk prema naprijed. Ekskluzivno izdanje pokazalo se kao veliki uspjeh i dovelo do daljnje suradnje u skate shopu tijekom 2000-ih. Jedan od njih bio je SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - cipela koja je bila toliko željena kada je izašao u 2005-u da su se ogromne gužve okupile ispred butika Reed Space autora Jeffa Staplea na Manhattanu kako bi se dočepale para. To je privuklo dovoljno pozornosti da navečer bude vijest, dajući ovoj slavnoj tenisici još više nade.
Pričata tenisica
Iako se popularnost Dunka mijenjala godinama od tada, nikada nije nestala. Više od 35 godina nakon što je dočarala terene sveučilišnih košarkaških liga, ovaj bezvremenski model još uvijek je snažan zahvaljujući re-izdanjima poput kultnog Panda colwaya i kolaba poput onih s Off-White™ i Travis Scott. Svaki Nike Dunk dizajn ima svoju priču, bilo da je povezan s košarkom, klizanjem ili modom. Uz toliko različitih iteracija, neke su postale poput rijetkih umjetničkih djela, a ne treneri. U osnovi, međutim, Dunk ostaje skromna Nike cipela s nevjerojatno širokom privlačnošću i čvrstim mjestom u povijesti tenisica.