SPORTSHOWROOM

Nike

"The Ten"

Deset ikona ponovno je izumio slavni dizajner.

The Ten
© Nike

Povoljan sastanak

U prosincu 2016. legendarni dizajner i osnivač Off-Whitea Virgil Abloh prisustvovao je sastanku u sjedištu tvrtke Nike u Beavertonu, Oregon. Imao je poštovanje za brand koji je izgrađen na njegovom djetinjstvu divljenje za Michael Jordan i Air Jordan 1. Još kao klinac Nikeu je slao skice vlastitih projekata inspiriranih AJ1 tehnologijom, a sada je tu stao u središte poslovanja tvrtke. Abloh je mogao biti oprošten što je bio preplašen situacijom, ali ako postoji jedna stvar koja je definirala ovu vizionarsku kreativnost, to je bila njegova postojana vjera u vlastite talente. Odmah je krenuo u svoj jedinstveni umjetnički proces, koristeći nož X-Acto kako bi ubacio jednu od Nikeovih najcjenjenijih silueta, Air Force 1 Low, kako bi potaknuo ideje za suradnju. Nike nije mogao a da ne bude impresioniran, i započeo je novi projekt - The Ten: Ikone rekonstruirao Virgil Abloh.

© Nike 

Poticanje kreativne raznolikosti

Suradnja je uključivala preradu deset kulturološki značajnih tenisica, devet Nikeovih i jednu u vlasništvu tvrtke Converse. Kroz Ablohov praktični pristup, dekonstruirani su pomoću jednostavnih alata, kao što su njegov nož i olovka za označavanje, s elementima koji su izmijenjeni, premješteni i uklonjeni kako bi pokazali bitne značajke i funkcije svake cipele, a sve uz zadržavanje njenog osnovnog izgleda. Radio je iznimno brzo, a zbirka je službeno najavljena u kolovozu 2017., manje od godinu dana nakon tog prvog sastanka. Tijekom sljedećih nekoliko mjeseci, Abloh je surađivao s Nikeom VP-om iz Footwear Design Andyjem Caineom kako bi razvio koncept koji stoji iza seta. Caine je slijedio Nikeovo vjerovanje u poticanje kreativne raznolikosti dok je surađivao s Ablohom na stvaranju kolaboracije koja je donijela rezultat veći od zbroja njenih pojedinačnih dijelova.

Deset kultnih tenisica; dvije teme

U svojoj najavi od 21. kolovoza, Nike je opisao projekt Deset kao "zajedničko istraživanje 10 Nikeovih silueta obuće" i iznio koncepte dizajna. Cipele su bile podijeljene u dva kompleta po pet cipela, svaka sa svojom temom. Prvi se zvao "REVEALING" i uključivao je nove verzije Jordan 1, Air Max 90, Air Presto, Air VaporMax i Blazer Mid. Svaka je imala rekonstruirani izgled s ručno izrezanim i otvorenim dizajnerskim elementima koji su ih uspostavili kao dio ove jedinstvene zbirke. Drugih pet tenisica kreirane su pod temom poznatom kao "GHOSTING" koja se odrazila u korištenju prozirnih gornjih dijelova. Ova se značajka nastojala nadograditi na temu otkrivenja i služila je za galvanizaciju seta pod okriljem jednog djelomično prozirnog materijala, okupljajući tako 94-godišnju povijest pet cipela od kojih su se sastojale: Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1, Nike React Hyperdunk 2017 i Nike Air Max 97.

© Nike 

Dizajner koji definira era

Osim što je otkrio detalje o modelima koji će se koristiti u suradnji, Nike se upustio u povijest Virgila Abloha i što ga je dovelo do stvaranja Deset. Govorio je o svojim raznovrsnim inspiracijama, koje su spajale edukativnu pozadinu u arhitekturi, inženjerstvu i dizajnu Bauhausa s interesom za atletsku obuću, naslovnicu albuma i rock i hip hop umjetnika i grafita. Njegov nekonvencionalni pristup i sklonost da svoje dizajne ulijeva u ručno izrađene komponente postale su jasne na prvom sastanku između Abloha i Nikea, a AF1 koje je tamo stvorio doveo je do više ručno izrađenih verzija, od kojih su neke nosili zaposlenici Off-Whitea na sajmu Design Miami / u istom mjesecu. Malo je polaznika znalo da su dobivali prikriveni pogled na jednu od najzadivljujućih kolekcija tenisica svih vremena.

© Nike 

Brzi preokret

Nakon prvog Ablohovog sastanka, Matt Kilgore, sin izvornog dizajnera AF1-a, Bruce, izradio je još 12 Air Force 1s u rekonstruiranom stilu koji je uspostavio Abloh, postavljajući tako ton za Deset. Ablohov stil i snažna radna etika doveli su do Nikeove najbrže suradnje ikad, koja je završena u samo 10 mjeseci. Abloh je objasnio da je "većina kreativnih odluka donesena u prva tri sata, dok je za stvarni dizajn i iteraciju bilo potrebno dva do tri dana." Ovaj proces velike brzine čak je uključivao i jednu sesiju u kojoj je Jordan 1 dovršen od početka do kraja. Sve je to potpomognuto Ablohovom odlučnom vizijom i njegovom sposobnošću da radi u "stanju sličnom snu" koje mu je omogućilo da vizualizira ono što je želio i stvori ga odmah nakon toga.

Poštovanje umjetnosti

Ablohovo poštovanje Nikeove povijesti dizajna bilo je jasno tijekom cijelog procesa dizajniranja jer je smatrao da je deset silueta na kojima je radio "na istoj razini kao skulptura Davida ili Mona Lise", objašnjavajući da su sve one imale "slomljene barijere u izvedbi i stilu". Ipak, nije se bojao dekonstrukcije svake od njih. Svirao je s lokacijama snijega, dodavao prskanje boje, otkrivao pjenu na jeziku, pa čak i dodavao tekst na jeziku u obraz u Off-Whiteovom potpisu Helvetica font, kao što su riječ "Air" na AM97, VaporMax, AF1, Presto i AJ1, "Vulcanized" na Converse i "Foam" na Hyperdunk i Vaporfly. Još humorističnija bila je uporaba riječi "cipele" na vezicama i "Zip Tie" na zip kravatama koje su bile pričvršćene na njih - značajka potpisa Off-Whiteovih tenisica.

© Nike 

Inspiriranje mladih

Cijeli taj proces bio je poduzet kako bi utjelovio mentalitet Just Do It marke Nike i kako bi stvorio dizajne koji su dali uvid u kreativni proces, nešto što je Abloh smatrao daleko zanimljivijim od jednostavnog gledanja gotovog proizvoda. Nadao se da će njegove kreacije inspirirati mlade dizajnere pokazujući im da jednostavnim alatima poput olovke za markiranje i noža mogu izrađivati vlastite individualne tenisice, pomažući im tako da razviju razumijevanje dizajna.

Potpuno novi modeli

Nekoliko tenisica na kojima je Abloh radio, Nike nije ni službeno objavio u vrijeme kada je projekt započeo. Među njima su Nike Zoom Fly SP, React Hyperdunk 2017 i Air VaporMax. Dok su prva dva imala slične prethodnike koje je Abloh koristio kao inspiraciju, kao što je Nike Zoom Vaporfly Elite iz Breaking2, VaporMax je bio potpuno nova inovacija. Ovo je ponudilo Ablohu priliku da stvori nešto potpuno jedinstveno.

© Nike 

Posebna veza

U konačnici, ono što je postalo jasno kako se suradnja razvijala bila je nevjerojatna veza između marke i Virgila Abloha, kao i divljenje koje je par imao jedni za druge. To se može vidjeti kako u Nikeovoj spremnosti da dopusti Abloh kreativnu slobodu tijekom projekta, tako i u riječima samog Abloha kada je rekao da je "želio naglasiti kako su sustav dizajna i proizvodnja Nikea tako savršeni". U svojoj obradi ovih definitivnih tenisica, imao je želju izgraditi sličnu vezu naglašavajući ručno izrađeni aspekt cipela kako bi intenzivirao "ljudski element" i proširio "emocionalnu povezanost ovih 10 ikona".

© Nike 

Nike Off Campus

U svojoj kolovozskoj najavi, Nike je također pisao o svojim slavljeničkim izdanjima koja će se održati u New Yorku i Londonu tijekom rujna. Nazvan "Nike Off Campus", marka ga je opisala kao "odredište za napredak sporta, dizajna i inovacija". Svaki događaj uključivao je predstavljanje Deset i razgovore Abloha i Cainea, kao i drugih umjetnika i dizajnera. Abloh je to shvatio kao još jednu priliku da inspirira mlade i educira ih o Nikeovoj povijesti, navodeći da je "želio dati ljudima stvarne informacije, omogućiti im da vide iz koje godine dolaze te cipele i kako se one stavljaju u cjelokupnu povijest branda." Ta želja za edukacijom možda je razlog zbog kojeg je svaku tenisicu otisnuo riječima "Off-White for Nike" uz naziv cipele, mjesto Nikeova sjedišta i godinu prvog izdanja originalnog modela.

Uz sve ove informacije, objavljeni su datumi početka svih dizajna - OTKRIVAJUĆI set bit će prethodno objavljen u Nikelab trgovinama u New Yorku, Londonu, Milanu i Parizu tijekom rujna, dok će puna kolekcija biti dostupna u odabranom broju trgovina širom svijeta od studenog. Ispod toga, slike svakog dizajna bile su postavljene pored jednog Virgila Abloha i još dva koja su ga prikazivala kako radi na dizajnu sa svojim oznakama u ruci.

© Nike 

Pokretanje "The Ten"

Nakon objavljivanja, The Ten je postigao ogroman uspjeh, rasprodan gotovo odmah. S obzirom na Abloh kolosalnu reputaciju kao dizajner, to može doći kao iznenađenje. Doista, malo je bilo potrebno prije nego što je kolekcija izašla, a velik dio posla obavio je sam Abloh noseći cipele na događaje poput Met Gale u svibnju 2017., gdje je zadirkivao svoj dizajn Air Jordana 1. Također je dijelio rane modele slavnim osobama iz različitih disciplina, uključujući Rogera Federera, Bellu Hadid, Naomi Campbell, Drakea, Travisa Scotta i Neymara, što im je privuklo dodatnu pozornost, pogotovo kada su neki prikazani kako ih nose na slikama društvenih medija. Michael Jordan, koji je osobno podržao The Ten’s Air Jordan 1, dobio je svoj par, dok je suvremeni košarkaš Draymond Green nosio Ablohov Nike React Hyperdunk 2017 dok je igrao u prvoj utakmici sezone za svoju momčad, Golden State Warriors, u listopadu 2017. Prva verzija Converse Chuck Taylor također je dana Kim Jones, iako je objavljivanje odgođeno do svibnja sljedeće godine. Razlog za to kašnjenje još uvijek je misterij, ali Converse je izjavio da su jednostavno radili male izmjene na dizajnu dok su pokušavali zadržati Ablohovu kreativnu viziju cipele. Bilo kako bilo, to je dalo obožavateljima The Ten nešto više gledati prema naprijed nakon što je drugi devet su izašli.

© Nike 

Edukativni izgled

Na svojoj Instagram stranici, Abloh je objavio samo jednu objavu između početnog lansiranja REVEALING kolekcije u rujnu i objavljivanja cijele kolekcije u studenom. Pojavivši se 27. listopada, na njoj je bila samo jedna slika njega kako stoji iznad otvorenog kofera, prosijavajući kroz različite Nikeove cipele, od kojih su neke bile stavke iz Deset. Nije bilo komentara, ali je oznaka pokazala "Harvard Graduate School of Design". Zapravo, ova je slika bila s predavanja pod nazivom "Umetni ovdje složeni naslov", koje je majstorski dizajner isporučio učenicima u školi oko tog vremena. U njemu ih je potaknuo da pronađu vlastite kreativne glasove, dijeleći neke modele iz The Ten-a kako bi im pružio inspiraciju i pokazao što se može postići. Na slici on sam nosi par aviona Air Force 1s iz kolekcije.

"The Ten" ide globalno

Nekoliko tjedana kasnije, 14. studenog, kako bi se podudario s objavom cijele kolekcije na svjetskoj razini, objavio je dvije slike. Jedan je pokazao momka koji drži veliku sliku Abloha na poslu s hrpom polu-gotovih Nikeovih modela na stolu ispred sebe. Pisao je na jednoj od cipela, pokazujući tako svoj praktični dizajnerski pristup. Druga slika bila je krupni plan slike koja je prikazivala opis koji je bio nacrtan iznad njegove glave. Pisalo je "Dover Street Market". To se odnosilo na modnu trgovinu s više oznaka koja prodaje komade nekih od najtraženijih robnih marki, kao što je Comme des Garcons. Bio je to još jedan zadirkivač jer nije napisan tekst, ali oni koji su to znali shvatili su da je to jedno od mjesta gdje se cipele mogu kupiti, s oznakom koja ga označava kao trgovinu u Singapuru. Na web stranici dućana zapravo se održavala tombola za ljude koji su željeli dohvatiti modele iz kolekcije. U stvari, većina cipela je puštena u tombolama, sa samo nekoliko odabranih koji su kupili par i drugi koji su se nadali da će se dočepati onih koji su se općenito pustili na internet.

© Nike 

Izvanredan Air Jordan 1

Nakon toga, kolekcija je imala trenutačni utjecaj, jer je Abloh's Air Jordan 1 osvojio nagradu za cipelu godine na dodjeli nagrada za postignuće vijesti o obući 2017. Model AJ1 vjerojatno je bio najtraženiji od The Ten, a Caine je pohvalio Abloha zbog dubine koju je donio cipeli i opisao ga kao nešto "potpuno novo, ali potpuno poznato". Ta se popularnost danas očituje i u cijenama koje cipela dohvaća na prodajnim mjestima. Dok većina modela ide za više od 1.000 funti po paru, Jordan donosi nekoliko tisuća i viđen je online za više od deset puta izvornu cijenu. Ali to se možda nikada nije dogodilo da nije bilo promjene u dizajnu u zadnji tren.

Abloh je izvorno nastojao ujediniti svih deset cipela kroz bjelkastu boju kao vezu s njegovom Off-White etiketom. Međutim, samo nekoliko dana prije početka proizvodnog procesa, Abloh je vidio nekoga kako nosi tenisice koje podsjećaju na njegov AJ1. Jedini problem je bio u tome što nije mogao raditi ako su bili Dunks ili AJ1. U trenutku kada se žarulja upalila, shvatio je da je najlegendarnija stvar kod para cipela često šarenica, što je posebno vrijedilo za prvi Air Jordan 1, čiji je crno-crveni dizajn odveo svijet olujom 80-ih. Zamolio je Cainea da dizajnu doda crno-crvenu boju, što je Nike i uspio napraviti. Kasnije je Abloh primijetio da se pita što bi se dogodilo da je prošla originalna ideja, vjerujući da bi cipela "promašila metu".

Srećom, nikada nećemo znati, i više od pet godina nakon što je prvi put objavljen, Sotheby je naveden par za $14,000 na svojoj web stranici. S obzirom da je aukcija cijele kolekcije u travnju 2022. godine procijenjena na 30-40.000 dolara, to je nevjerojatno postignuće za jedan model. Aukcija Sothebyja na kojoj je prodano svih deset cipela nosila je naziv "Modern Collectibles" i hvalila se da je set vjerojatno bio jedini dostupan. Zapravo, s obzirom na to koliko je bilo teško dohvatiti bilo koji par nakon objavljivanja, gotovo je nevjerojatno da su svih deset bili u zajedničkoj prodaji. Još više iznenađuje činjenica da su svi bili neiskorišteni i u svojim originalnim kutijama.

© Nike 

Stavljanje olovke na papir

Nakon uspjeha prve suradnje, Nike i Virgil Abloh nastavili su surađivati, stvarajući nove modele inspirirane The Ten-om, kao i mnogim drugim Nike x Off-White ponudama. Nasljeđe kolekcije koja je sve započela nikada nije nestalo. Godinama nakon objavljivanja, bilo je toliko kulturološki značajno da je Abloh odlučio napisati knjigu o tome. Objavljivanje knjige na svojoj Instagram stranici 11. siječnja 2021. zadirkivao je slikom zelene naslovnice u kutiji na kojoj je bilo ime izdavača, Taschen. U komentaru je knjiga opisana kao "tiskani dokumentarac projekta @Off___White @Nike", u kojem se navodi da pruža uvid u produkciju onih koji su već napravljeni, kao i da nudi "prozor u sve one koji dolaze". Dizajner je također objasnio da je većina slika bila nedostupna drugdje, dajući knjizi osjećaj ekskluzivnosti, prije nego što je pokazao svoju podršku lokalnim i indie knjižarama, koje je opisao kao "vitalne" i "središta zajednice i kulture". Kao rezultat toga, rekao je da će Nike i tim u arhitektonskoj tvrtki i think tanku, Architecture, koji je osnovao Abloh i pomogao objaviti knjigu, pružiti odabranim knjižarama besplatne kopije. Ove prodavaonice, koje su bile navedene ispod njegova komentara, trebale su biti jedina mjesta u kojima su obožavatelji serije mogli kupiti knjigu od 12. siječnja do njezine globalne objave 22. siječnja.

Druga objava uslijedila je nekoliko mjeseci kasnije, 23. travnja 2021. Ovoga puta, knjiga je pokazala tri slike - jednu od knjiga, drugu od cipela iz zbirke i trećina od nekoliko primjeraka knjige otvorila se kako bi pokazala što je unutra. Komentar je objasnio da se u knjizi govori o logici i "nikad prije viđenom procesu" suradnje. Do danas je prikupila preko 65.000 lajkova, što je pokazalo popularnost serije The Ten čak i tolike godine nakon njenog izdavanja.

©  Virgil Abloh 

Dokumentiranje jedinstvenog procesa dizajna

Knjiga se zvala "Ikone" i na naslovnoj je strani imala ispisane riječi "Something’s Off" uz tanki Nikeov zavoj i citat bloha: "Sve što radim je za 17-godišnju verziju sebe." To otkriva njegovu želju da pomogne i inspirira one mlade dizajnere koji su, poput njega, trebali pomoć i inspiraciju kako bi razvili svoje talente. Ikone su bile veliki dio toga, jer, prema web stranici Taschen, detaljno se govori o "inženjerskoj domišljatosti" projekta i Ablohovom "procesu istraživačkog dizajna". 

Sadrži švicarski uvez s otvorenom kralježnicom kako bi oponašao otkrivajuću filozofiju Desetorice, knjiga također opisuje kako je koristio "pisma, ironične etikete, kolaž i kiparske tehnike" kako bi oživio deset dizajna, istodobno dajući im novo značenje. Podijeljen je u dva dijela, kataloški i konceptualni alat, u kojem su dijeljene intimne slike, kao što su prototipovi iz kolekcije i originalne tekstualne poruke poslane između dizajnera, zajedno sa širim pogledom na tenisice i kulturu tenisica. Kao i tekst samog Virgila, u njemu su također bili dijelovi Nikeovog Nicholasa Schonbergera i drugih gostujućih pisaca, dok je predgovor producirao drugi Nikeov suradnik Hiroshi Fujiwara.

© Nike 

Trajno nasljeđe

U Virgil Ablohu, Nike je pronašao dizajnera sa savršenom kombinacijom atributa: sirovog talenta, zapanjujuće vizije, neustrašive prirode i snažnog kreativnog duha. Te su mu kvalitete omogućile da redefinira modna i dizajnerska pravila, jer je manifestirao projekt koji je predstavljao, po njegovim riječima, "demokraciju kako dizajn istražuje svijet". Njegovi napori kulminirali su s deset cipela koje su imale trajan utjecaj na kulturu tenisica i nastavile su utjecati na mlade dizajnere sve do danas. Sa svoje strane, Nike je mogao braniti svoje dizajne i ograničiti Ablohov rad, ali brand je bio toliko zaljubljen u njega da mu je dana sloboda da "pronađe novi prostor" kroz partnerstvo. Sve to učinilo je The Ten opsežnim setom kultnih tenisica i jednom od najslavnijih suradnji ikada. Abloh je jednom rekao, "Ne možete postaviti da napravite ikonu. Kultura vam je vraća." On možda nije krenuo napraviti ikonu, ali kultura mu je sigurno vratila mnoge od njih, osiguravajući da projekt "The Ten" traje kao hommage trajnoj ostavštini velikog dizajnera.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok