SPORTSHOWROOM

Nike

Cortez

Bezvremenski klasik Billa Bowermana.

Nike Cortez
© Nike

Revolucionarna cipela za trčanje

Kada su Bill Bowerman i Phil Knight osnovali Blue Ribbon Sports 1964. godine, bili su odgovorni za distribuciju cipela u Sjedinjenim Državama u ime japanskog sportskog brenda Onitsuka Tiger. Iako tvrtka u tom trenutku nije imala vlastitu kreativnu proizvodnju, Bowerman, koji je također bio trener na Sveučilištu u Oregonu, prilagodio je atletsku obuću kako bi svojim studentima pomogao da bolje rade dugi niz godina, pa mu se činilo prirodnim da dizajnira model za Onitsuku 1966. godine. Koristeći svoje trenersko iskustvo kao vodič, napravio je TG-24 - revolucionarnu tenisicu za trčanje koja je postala temelj Nike branda. Više od pola stoljeća kasnije, ovaj skromni dizajn nosi novo ime: Nike Cortez, jer ostaje jedna od najpopularnijih i najtrajnijih silueta marke.

© Nike

Različite inspiracije

Iako Bowerman nikada nije profesionalno dizajnirao tenisice za trčanje prije TG-24, njegovo dugogodišnje iskustvo u atletici i njegovo vrijeme provedeno u kućnoj obući značilo je da je idealno pozicioniran za stvaranje nečeg sasvim posebnog kada je to učinio. Kao trener, bio je nevjerojatno posvećen svojim sportašima i želio je proizvesti trening cipelu koja će im pomoći na velikim udaljenostima, a istovremeno spriječiti ozljede. Posebnu inspiraciju crpio je iz jednog od trkača Oregon Ducksa, Kennyja Moorea, koji je pretrpio ozljedu stopala tijekom treninga 1965. godine. Bowerman je rastavio cipele koje je Moore nosio kako bi otkrio uzrok, zaključivši da se jastuk mora poboljšati. Napravio je neke prototipove za Mooreovo testiranje, a njegovi su nalazi informirali neke važne elemente TG-24. Osim toga, pogledao je neke od Onitsukinih modela, uključujući Spring Up i Limber Up (cipela koja je još uvijek u proizvodnji danas), za daljnje ideje, prije nego što je konstruirao jedinu jedinicu koja bi ga učinila tako popularnim izborom među trkačima.

© Nike

Novi industrijski standard

Nakon mnogo eksperimentiranja i različitih prototipova, Bowerman je usavršio svoj inovativni dizajn. Neposredno ispod gornjeg sloja, postavio je spužvasti sloj gume koji je bio poduprt punom duljinom pjenastog potplata. Osim što je ponudio dodatno ojastučenje ispod lopte stopala za bolju apsorpciju šoka, bio je podignut na petu kako bi se smanjila vjerojatnost ozljeda Ahila. To je postavilo nove standarde za industriju tenisica za trčanje, dok je Bowermanov fokus na potrebe sportaša postao Nikeov primarni cilj kada je brand osnovan početkom 70-ih. Na vrhu tog potpornog potplata, cipela je imala potplat za hvatanje ribljih kostiju koji je pružao izvrsnu vuču i gornji dio izrađen od jakog, ali laganog tkanog najlona koji se naziva "Swoosh Fiber". Ova tkanina se odupirala vlazi i zadržala svoj oblik učinkovitije od mnogih drugih materijala tog vremena, čime je TG-24 postigao bolje performanse od svojih konkurenata.

© Nike

Pronalaženje imena

Kada je TG-24 prvi put izašao 1966. godine, Bowerman i Knight naručili su samo 300 parova za prodaju sportašima u Sjedinjenim Državama. Tvrtka je još uvijek bila u ranoj fazi, a to je bila borba za redovito ispunjavanje prodajnih ciljeva, tako da su mogli donijeti samo male količine zaliha. Zahvaljujući svom laganom osjećaju i izdržljivoj podršci, TG-24 se pokazao velikim uspjehom, a potražnja se povećala, što je potaknulo Onitsuku da zatraži od vlasnika Blue Ribbon Sportsa da osmisle bolje ime za model. S Olimpijskim igrama 1968. u Meksiku odmah iza ugla, odlučili su ga nazvati TG-Mexico kao način povezivanja s globalnim turnirom. Verzije cipele iz tog vremena bile su bijele s plavim i crvenim logotipom Onitsuka i riječju "Meksiko" otisnutom na bočnoj strani, ali nije prošlo dugo prije nego što je japanska marka zatražila još jednu promjenu imena. Slijedeći meksičku temu, Bowerman i Knight odabrali su Aztec kao novi nadimak, u odnosu na autohtone ljude koji su naseljavali područje oko današnjeg Meksika mnogo stoljeća prije. Nažalost, Adidas je imao vlastitu liniju trkaćih šiljaka Azteca, pa su se usprotivili ideji, prijeteći pravnim postupkom ako Onitsuka zadrži ime. Još jednom, Bowerman i Knight morali su se vratiti na ploču za crtanje. Frustrirani, par je odabrao ime koje je pokazalo njihovu hrabru, buntovnu prirodu i poslalo poruku Adidasu, nazvavši ga Cortez po španjolskom konkvistadoru Hernanu Cortesu, koji je bio odgovoran za pad Astečkog carstva početkom 1500-ih.

© Nike

Novi počeci

Ovaj put, ime je ostalo, a uspjeh novog Onitsuka Tiger Cortez vidio je Blue Ribbon Sports krajem 1960-ih. Zapravo, Phil Knight je od tada izjavio da su dobri prihodi tvrtke 1967. uglavnom rezultat modela. Također je pomogao popularizirati Tiger cipele šire u Sjedinjenim Državama i bio je najprodavanija cipela za obje marke 1968. godine. Međutim, unatoč plodonosnom odnosu između njih, napetosti su počele rasti kada je Knight otkrio da je Onitsuka tražio druge američke distributere. Blue Ribbon Sports očito više nije bio prioritet, a to je utjecalo na poslovanje jer nisu mogli držati korak s potražnjom, pa je Knight počeo razmatrati druge opcije. Godine 1971. on i Bowerman zajedno su osnovali Nike, a Knight je preuzeo poslovnu stranu stvari, a Bowerman je radio na cipelama. Knight je zamolio studenticu grafičkog dizajna Carolyn Davidson, koju je upoznao dok je radio na drugom poslu na Državnom sveučilištu Portland, da dizajnira logotip za novoosnovani brand. Njezin je kratak zadatak bio prenijeti pokret i napraviti nešto potpuno različito od adidasovog logotipa s tri pruge. Iz mnogih njezinih kreacija, Knight je odabrao sada globalno poznati swoosh i brzo je napravio prototip Cortez sa svojim novim znakom na bokovima umjesto Onitsuka vala.

© Nike

Ažurirani dizajn

Cortez je postao Nikeova prva službena silueta kada je bio dostupan sportašima koji su sudjelovali u natjecanjima na stazi i terenu za Olimpijske igre 1972. godine, koje su se održavale u Eugeneu, Oregonu, samo nekoliko sati vožnje od Nikeovog sjedišta. Do tog trenutka, Bowerman je imao vremena za ažuriranje modela, što ga čini još učinkovitijim kao cipela za trčanje. Utikač protiv trošenja dodan je na petu kako bi se povećala njegova izdržljivost, a novi 4-smjerni rastezljivi čarapa učinila ga je udobnijim, a također je smanjila šanse za mjehuriće. Inačica sa širim palcem također je proizvedena za smještaj različitih vrsta stopala, a raspon je proširen kako bi uključivao buffed kožu i antilop opcije.

© Nike

Odlazak na sud

Razumljivo, vlasnici Onitsuke nisu bili sretni što je Nike uzeo Cortez i prodao ga s vlastitim logotipom, pa su 1971. godine Nike odveli na sud zbog prava na ime i model. Tijekom trogodišnjeg slučaja, ortopedski stručnjaci primijetili su da se Bowermanov revolucionarni dizajn razlikovao od bilo koje druge Onitsukine cipele na način da je štitio Ahile od ozljeda, a to je na kraju vidjelo presudu koja dopušta obje marke da nastave prodavati siluetu. Ključno je da je Nikeu dano jedino pravo da koristi Cortez ime. Onitsuka je, s druge strane, bio prisiljen promijeniti, odlučivši se za Corsair - cipelu koju tvrtka i danas proizvodi.

© Nike

Sportska podrška

Unatoč ovom dugom sudskom postupku, Nike je ostao nezaustavljiv tijekom ranih 70-ih, a Bowermanove sportske veze pomogle su da Cortez postane popularan izbor među sportašima. Službeno izdanje ažurirane verzije marke, natovarene na swoosh, došlo je na Olimpijskim igrama u Münchenu 1972. godine, gdje je Bowerman bio trener staze i terena. Jedan od njegovih trkača sa Sveučilišta u Oregonu, vrlo popularan Steve Prefontaine, natjecao se te godine, a njegova upotreba Nike Cortez pomogla je promovirati cipelu unatoč činjenici da je završio agonizirajuće malo izvan medalja u finalu na 5.000 metara. Nakon ovog razočaranja, Prefontaine se vratio treninzima s obnovljenom energijom, postavivši američke rekorde na brojnim udaljenostima tijekom sljedeće tri godine. Tijekom tog vremena djelovao je kao ambasador marke i bio je prvi sportaš koji je plaćen za nošenje Nike cipela. Njegova bujna osobnost privukla je pozornost na atletskim događajima diljem zemlje, gdje je potaknuo druge sportaše da isprobaju Cortez i druge modele. Nekoliko desetljeća kasnije, 2017. godine, Nike je odlučio odati počast svojoj ulozi u povijesti Corteza stvaranjem posebne Stop Pre boje koja se odnosila na majice koje su ironično nosili njegovi obožavatelji na olimpijskim natjecanjima Eugene i drugim događajima. Rijetko tko je uspio zaustaviti legendarnog trkača na daljinu.

© Nike

Inventivno oglašavanje

S Prefontaineom na brodu i sudskim slučajem s Onitsukom, 70-e su bile sjajno vrijeme za Nike i Cortez. Uspjeh cipele omogućio je Bowermanu slobodu eksperimentiranja s novim dizajnom, što je zauzvrat potaknulo daljnji rast. U međuvremenu, Knight je razvijao izvrsne marketinške tehnike i objavljivao oglase koji pokazuju izvedbene kvalitete cipele, a također otkrivaju neke priče iza dizajna. Jedan komad distribuiran na sajmu National Sporting Goods Association u lipnju 1973. objasnio je da je "Cortez" zamišljen kao vrhunska obuća za trkača na duge staze", opisujući ga kao "novi koncept u obući za trening na daljinu". Bowerman je hvaljen kao genij iza ovog revolucionarnog dizajna, a Onitsuka je potpuno izostavljen iz priče, signalizirajući novostečenu neovisnost svog branda i čvrsto uspostavljajući Cortez kao Nike dizajn.

© Nike

Farrah cipela

Od samog početka, Cortez se prodavao kao tenisica za trčanje na duge staze, ali čak je i u nekim od najranijih reklama opisan kao "idealan za ležerno nošenje". Ipak, tek oko sredine 70-ih godina prošlog stoljeća uzletjela je kao cipela za život. Jedan događaj posebno je izazvao nadilaženje sportskog svijeta: njegov izgled na nogama holivudske glumice Farrah Fawcett. U epizodi iz 1976. godine voljene televizijske serije Charlie's Angels, nosila je Senorita Cortez - verziju objavljenu 1975. godine i usmjerenu posebno na žene - tijekom poznate scene u kojoj je pobjegla kriminalcu odjahavši na skateboardu. Slika Fawcett čučnuo na ploči u svojim netaknutim bijelim tenisicama s podebljanim crvenim swoosh ukrašen na strani postao ikona i gurnuo Cortez u središtu pozornosti. Bila je to tako moćna scena da su se do kraja sljedećeg dana mnoge trgovine prodale iz cipele. Neki su ga obožavatelji počeli nazivati "Farrah Shoe", a mnoge su ga navijačice u Kaliforniji nosile tijekom nastupa. Godinama kasnije, američki supermodel Bella Hadid odao je počast ovom trenutku rekreacijom poznate slike za 45. godišnjicu Corteza 2017. godine.

© Nike

Transcendentni sport

U 1980-ima, Nike Cortez nastavio je biti popularna tenisica za trčanje, o čemu svjedoči pionirska ženska trkačica na daljinu Joan Benoit Samuelson, koja je osvojila maraton između 1979. i 1985. godine. Tijekom 45. obljetnice siluete, govorila je o svom divljenju Cortezu, navodeći da joj je dao podršku koja joj je potrebna kako bi samouvjereno gurala izvan svojih granica kao mlada sportašica. Međutim, iako je pomogao onima poput Samuelsona, također se preselio izvan područja sporta, čineći svoju prisutnost osjećala u drugim područjima popularne kulture, kao što je glazba. Na svojoj svjetskoj turneji 1980. godine, Elton John, koji je već dobio prilagođeni Cortez dizajn s potplatom Nike Roadrunnera iz 1979. godine, posvetio je pjesmu Nikeu dok je nastupao u plavo-bijeloj boji. U međuvremenu, East Coast b-dječaci favorizirali su Cortez zbog svoje lagane građe, što im je omogućilo više slobode kretanja dok su breakdance, a na zapadnoj obali razvijao je veliko praćenje, osobito u Los Angelesu, gdje su se nalazile mnoge Nikeove najranije trgovine. N.W.A. reper Eazy-E postao je poznat po oblačenju siluete kasnih 80-ih, a njegovi obožavatelji slijedili su ga, nazivajući ga Dope Man Nike nakon 1987 pjesme utjecajne hip hop grupe. Cortez je uskoro postao važan komad odjeće u gangsta rap sceni, a nije prošlo dugo prije nego što su bande zapadne obale počele ugrađivati cipelu u svoje ormariće jer je njegova minimalistička upotreba boja omogućila ljudima da pokažu kojoj skupini pripadaju. Unatoč tim konotacijama, Cortez je nastavio biti popularan izbor diljem zemlje u 1990-ima, kada će dobiti više zdravo odobrenje koje ga je odvelo na globalnu putanju.

© Nike

Ide globalno

Devedesete su započele ikoničnom izvedbom Whitney Houston na Super Bowlu XXV. Dok je pjevala nacionalnu himnu, nosila je klasični bijeli Cortez s upečatljivim crvenim swooshom kao dio svog opuštenog izbora odjeće. Samo nekoliko godina nakon toga, nezaboravan nastup u filmu iz 1994. godine Forrest Gump proširio je ime Cortez širom svijeta. U filmu, lik Toma Hanksa je nadaren par Corteza, koji jasno drži ispred kamere prije nego što ih nastavi nositi dok trči po Sjedinjenim Državama - savršena reklama za cipele za trčanje baštine. Film je osvojio nekoliko Oscara i bio je globalni uspjeh, donoseći Cortez nevjerojatan poticaj više od 20 godina nakon početnog objavljivanja. Njegova prisutnost u filmu bila je toliko značajna da se crveni, bijeli i plavi model koji je nosio Hanks sada često naziva koloritom Forrest Gump, a 2024. godine posebno retro izdanje dizajna napravljeno je kako bi proslavilo 30 godina otkako je film prvi put izašao. Uz ove važne trenutke, Cortez je također pronašao dom na televizijskim ekranima diljem Amerike u jednom od najpopularnijih sitcoma devedesetih godina, Seinfeldu, u kojem se lik George Costanza često može vidjeti kako nosi model. Čovjek koji ga je glumio, glumac Jason Alexander, navodno ih je toliko volio da je pitao može li zadržati par kao podsjetnik na svoje vrijeme u seriji kada je završila 1998. godine.

© Nike

Proslava Chicano kulture

Do 2000-ih Cortez je bio jedan od Nikeovih najprepoznatljivijih silueta i kao takav se počeo koristiti u suradnji. Jedan od najranijih bio je s meksičko-američkim tattoo umjetnikom Markom Machadom, zvanim Mister Cartoon, čija se umjetnička djela često referiraju na ulični život Los Angelesa iz djetinjstva. Veliki dio toga bila je moda zajednice Chicano, koji potječu od Meksikanaca koji su živjeli u regiji prije dolaska Europljana. Kada je odrastao, Machado je često vidio poštovane Chicanose koji nose Nike Cortez, pa je odlučio počastiti tu činjenicu zamjenjujući swoosh na svojoj prvoj kolaborativnoj tenisici glavom aztečkog ratnika čije su značajke izgledale pomalo europske. Na taj način, umjesto negativnog pogleda na ime cipele, umjetnik je odlučio predstaviti nasljeđe Chicana kao kombinaciju domaćih ljudi s utjecajima iz strane zemlje i podučavati povijest svojih predaka novoj generaciji. U godinama koje su uslijedile, Nike je počastio povezanost siluete s latino zajednicama s izdanjima kao što su Mjesec latino baštine i Dia de los Muertos.

© Nike

Impresivna prekretnica

Prvi Nike Cortez gospodina Cartoona doista se povezao sa zajednicom Los Angelesa, a 2010-ih Nike je nastavio tražiti nove suradnike za svoj najstariji model. To je dovelo do partnerstva s markom streetwear Undefeated 2015. godine koja je proizvela crno-bijelu boju inspiriranu Los Angelesom. Na 45. godišnjicu Corteza 2017. godine, Mister Cartoon stvorio je još tri elegantna dizajna, a Nike je objavio desetke boja i retro i nove kako bi obilježio impresivnu prekretnicu. To je uključivalo skup modela koji se odnose na ozljedu Kennyja Moorea koji je inspirirao neke Bowermanove dizajnerske ideje, kao i klasična izdanja u najlonu i koži, verzije s vezenim i nakitnim swosheovima, Flyknit model i dvije tenisice koje su nastojale prepoznati povezanost cipele s gradom Los Angelesom odajući počast Long Beachu i Comptonu.

© Nike

Prepoznatljivi dizajni

Iako Cortez nikada nije otišao, to je značilo početak snažnog preporoda, a 2018. donijela je niz nezaboravnih suradničkih tenisica s američkim reperom Kendrickom Lamarom, koji je prethodno pjevao o Cortezu na pjesmi "Control" Big Seana 2013. godine. Uz njih, Nike je proizvodio boje s tenisačicom Mariom Sharapovom, multi-brand trgovcem Dover Street Market i high-end japanskom modnom markom Comme des Garçons, koji je izradio nekoliko crno-bijelih ženskih modela s visokim potplatima platforme. Nakon njih je 2019. uslijedila popularna suradnja Stranger Things, postavka emisije iz 1980-ih koja savršeno funkcionira s retro vibracijama siluete i intrigantni Shoe Dog Pack, čija su dva Cortez dizajna sadržavala rane Nike logotipe koje je brand razmatrao prije nego što je na kraju otišao s ikoničnim swoosh.

© Nike

Traženi modni artikl

U 2020-ima nove verzije Nike Corteza nastavile su se pojavljivati na površini, a 50. godišnjica obuće proslavljena je suradnjom četiriju boja Union LA inspiriranih Los Angelesom i dva ekscentrična dizajna inovativne japanske modne marke sacai. Budući da ga je Leonardo Di Caprio već nosio u filmu Martina Scorsesea iz 2013. godine The Wolf of Wall Street, Cortez se pojavio na nogama Jeremyja Allena Whitea dok je portretirao Carmen u popularnoj TV emisiji 2022. godine The Bear, White kasnije izjavljujući da je to njegova omiljena cipela. To se moglo vidjeti i u modnim časopisima poput Voguea, koji je primijetio da su ga nosile influencerice Emily Ratajkowski i Alexa Chung, kao i glumica Dakota Johnson, čiji je nastup u boji Baroque Brown učinio uobičajenim izborom u ljeto 2024. godine.

© Nike

Bezvremenski klasik

Gledajući unatrag na povijest Nike Corteza, prilično je nevjerojatno razmotriti koliko je to bila značajna silueta, ne samo za Nike, već i za cijelu industriju obuće. Tijekom više od pet desetljeća bio je temelj za jedan od najvećih robnih marki odjeće na svijetu, postavio je industrijski standard za trčanje jastuka za cipele, podržao superzvijezde sportaše da postignu velike stvari, postao bitan dio modne odjeće, pojavio se u holivudskim filmovima i krasio noge slavnih osoba i na zaslonu i izvan njega, na kraju se etablirao kao jezgra kulture 20. i 21. stoljeća. Unatoč starosti, Cortez je i dalje jedan od Nikeovih vodećih modela i jedan je od najprepoznatljivijih tenisica na svijetu. Prema riječima Johna Hokea, Nikeovog glavnog direktora dizajna, to je "suštinski izraz" filozofije dizajna marke i kao takav može se smatrati jednim od najvažnijih - činjenica koja nikada nije zaboravljena jer bezvremenska cipela i dalje ostavlja trag na modernoj kulturi tenisica.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok