SPORTSHOWROOM

Nike

Air Humara

Izgrađen za avanturističku dušu.

Nike Air Humara
© Nike

Uzvišena ambicija i skroman zaposlenik

Još u ranim 80-ima Nike se počeo širiti izvan atletskih cipela koje su tvrtku učinile tako uspješnom u prvom desetljeću. Predani odjel za planinarenje osnovan 1981. omogućio je brandu da eksperimentira s robusnijim cipelama, tvoreći temelje Nike ACG (All Conditions Gear) - dijela branda usredotočenog na stvaranje funkcionalne odjeće na otvorenom. Tijekom 1990-ih Nike se još više diverzificirao, a do 1996. godine dizajneri su uspjeli spojiti svoju stručnost u trkačima s novijim zanimanjem za obuću za sve terene kako bi stvorili niz tenisica za trčanje, za koje je brand imao poseban afinitet krajem 90-ih. Unatoč tome što je imao na raspolaganju tim visoko kvalificiranih stručnjaka za obuću, Nike je krenuo nekonvencionalnim putem, angažirajući mladog dizajnera s raznolikom radnom poviješću, ali praktički nema iskustva u dizajniranju cipela za proizvodnju najfunkcionalnijeg i tehnički najsposobnijeg trkača staza. Taj se potez isplatio jer je ovaj skromni zaposlenik na kraju stvorio dvije od najbezvremenijih silueta u povijesti marke: Air Humara i njegov nasljednik, Air Terra Humara.

© Nike

Prirodno rođeni dizajner

Peter Fogg je uvijek bio predodređen da postane dizajner. Sin učitelja u trgovini i učitelja umjetnosti, prirodno je gravitirao crtanju od malih nogu i u školi je pohađao brojne satove iz dizajna. Tijekom jednog od njih, Foggov je profesor promatrao kako uživa u skiciranju automobila i predložio mu da isproba teseralni dizajn - tehniku u kojoj se različiti oblici postavljaju zajedno na način mozaika kako bi stvorili uzorak bez ikakvih praznina u njemu. Profesor je Fogga usmjerio prema dizajnerskim tečajevima na državnom sveučilištu San Jose, gdje je završio diplomu. To je mladog dizajnera dovelo u niz različitih poslova dok je brusio svoj zanat radeći na različitim predmetima, od disalica do elektroničkih igara za most, pa čak i unutrašnjosti Boeinga 737. Međutim, dok je radio na tom zrakoplovu, imao je ozbiljnih zdravstvenih problema i napustio je posao kako bi se usredotočio na oporavak.

© Nike

Povratak na posao

Prije bolesti Fogg je počeo brinuti da njegova karijera ne ide nikamo, pa kad se vratio na područje dizajna nakon nekoliko mjeseci liječenja, iskoristio je trenutak kao priliku da napravi promjenu. Stupio je u kontakt s Daveom Schenoneom, kolegom iz njegovog vremena u San Joseu koji je postao direktor dizajna zadužen za Nikeove dizajnere obuće. Schenone mu je rekao da su ga zaposlili i savjetovao ga da razmisli o prijavi za posao. Fogg je poslušao savjet svog prijatelja, a nakon nekoliko odgoda koje su mu omogućile da vježba crtanje cipela i rollerblades - na čemu je Nike tada radio - dobio je priliku pokazati svoje vještine na intervjuu. Njegova je praksa bila vrijedna vremena jer, iako je najbliže cipeli koju je ikad dizajnirao bila ronilačka čizma, Foggu je dodijeljen posao.

© Nike

Izazovan zadatak

Po dolasku u Nike, Fogg je dodijeljen odjelu za trčanje. Trkači su bili u srži uspjeha tvrtke otkad je Bill Bowerman dizajnirao vafl potplat kako bi poboljšao prianjanje na cipelama za stazu još 1971. godine, pa je to bio važan sastanak koji je došao s pritiskom i očekivanjima. Zaista, Foggu tranzicija nije bila tako jednostavna jer je od velikog tima odgovornog za dugoročne projekte projektiranja zrakoplova koje pokreću inženjeri postao dio vrlo malog tima ili čak sam na obući usmjerenoj na performanse i estetiku. Stvari su postale još izazovnije Nikeovim rastućim uspjehom jer su do dolaska Fogga sredinom 90-ih direktori tvrtke prestali govoriti o njemu kao o jednostavnom proizvođaču cipela i umjesto toga naglašavali njegovu stručnost u dizajnu i marketingu. Otprilike u to vrijeme, primijetili su potrebu za kvalitetnim cipelama za staze među trkačkom zajednicom jer sve više ljudi provodi vrijeme izvan grada u prirodi, ali drugi popularni brandovi već su bili aktivni u prostoru, pa su trebali stvoriti nešto što će ih izdvojiti od konkurencije. U skladu s tim ambicijama, Fogg je zamoljen da napravi tehnički iskusnu tenisicu koja pokazuje sposobnost marke da izrađuje hiper-funkcionalnu obuću s privlačnom estetikom.

© Nike

Tarahumare

Nastavljajući svoj zadatak, Fogg je odlučio da je njegov najbolji način za zabavu s dizajnom. Crtao je na stvarima koje su ga zanimale, uključujući i vlastitu sklonost trčanju staza i dane jahanja prljavih bicikala u blatu. Još jedan od njegovih najvažnijih utjecaja bila je Tarahumara - autohtona skupina iz surovog kanjonskog područja sjevernog Meksika čije su ravne sandale već 1991. nadahnule Nike Air Huarache. Povijesno gledano, naselja Tarahumara bila su smještena toliko daleko da su njihovi stanovnici trčali između njih do 200 milja u razdoblju od nekoliko dana kroz teške, stjenovite uvjete kako bi prenijeli vijesti. Njihova vlastita riječ za sebe, Rarámuri, čak se odnosi na njihovu trkačku baštinu, a izdržljivost na daljinu sastavni je dio njihove kulture. 

Robusni dizajn

Fogg je uzeo riječ "Humara" od Tarahumare i dao je cipeli, krivotvorivši dizajn koji je utjelovio atletsku, izdržljivu prirodu tih ljudi odmičući se od teških, nezgrapnih cipela koje su bile tipične za to vrijeme. Umjesto toga, izradio je nešto s više fokusa trčanja, čineći lagani, funkcionalni model s udobnim prianjanjem koji je još uvijek izdržljiv, izdržljiv i sposoban izdržati elemente. Dao mu je debeli potplat visoke vuče s dvosmjernim hvataljkama na prednjem dijelu i peti kako bi podržao nositelja bilo da hoda gore ili dolje. Flex žljebovi na svojoj površini održavali su dobru razinu upravljivosti, a upotreba Zoom Air jedinice u prednjem dijelu stopala i inkapsuliranog Air u peti učinila ga je nevjerojatno udobnim, bez obzira na to da li preskače stijene, ruševine i korijenje ili hoda ulicama grada. U međuvremenu, trag u obliku dijamanta koji se nalazi ispod luka stopala djelovao je kao središnji dio jedine jedinice, ponosno najavljujući svrhu cipele. Kao i potplat, vanjski dio srednjeg potplata bio je optimiziran za teške uvjete jer je bio obložen jedinstvenim tekstilnim omotom inspiriranim srednjim potplatom ranije Nikeove cipele za križno treniranje koja ga je štitila od ogrebotina - prvi put je takvo nešto korišteno na trail runneru. Magla je uzela znakove od šatora za kampiranje, remenja i cipela za penjanje prilikom dizajniranja gornjeg dijela, koji je izgrađen pomoću mješavine tekstila i mreže za trajnost i udobnost. To mu je također dalo sportsku estetiku i pomoglo da se mekano uklopi oko stopala, dok je gumeni čep štitio prednji dio od ogrebotina i posjekotina. Vodoodbojna svojstva omogućila su mu da izdrži vlažne uvjete, a njegov prepoznatljiv sustav vezanja kožica pomogao je očuvati stopalo sigurnim tijekom snažnih pokreta.

© Nike

Terra Humara

Uz ovakav niz potpornih značajki, mnogi su mislili da je Air Humara bila dio Nikeovog ACG (All Conditions Gear) raspona kada je izašla 1997. Doista, mogao se dobro uklopiti u seriju, ali njegova glavna svrha bila je trčanje na stazama i, kako je sam Fogg izjavio, takvi dizajni moraju biti sjajne tenisice prije svega, tako da je ostao u Nikeovoj trkačkoj diviziji. Unatoč tome, nadahnuo je buduće ACG dizajne i često se smatra dijelom ACG linije. Isto vrijedi i za Foggovu sljedeću tenisicu Air Terra Humara, koja je stigla u zimu 1997. Kao i njegov prethodnik, Terra Humara dolazi sa snažnim, grippy potplatom čija je crna boja bila inspirirana originalnim Air Max 95 i midsole koji je sadržavao i Zoom Air i inkapsulirani Air. Skup kružnih prozora u peti stavlja zračni jastuk na zaslon, čineći Terra Humara jednom od prvih tenisica koje imaju vidljiv zrak. Kako bi se spriječile pukotine dok su vani u divljini, prozori su postavljeni natrag s površine srednjeg potplata, s onima na njegovoj medijalnoj strani malo manjim kako bi se osigurala poboljšana stabilnost tamo. Za svoj gornji dio, Fogg je uzeo inspiraciju iz motocikla kako bi donio osjećaj sigurnosti i stabilnosti u dizajn. Vizualno, bokovi su nalikovali kotaču bicikla, zakrivljeni prekrivač na svakoj na temelju kočnog diska, s nizom prstiju poput žbica koji su se iz njega zračili kako bi formirali sustav vezanja cipela, dok su kružni prozori zraka u sredini potplata djelovali kao daljnja referenca na ovaj motocikl nadahnuća.

© Nike

Inventivno oglašavanje

Air Terra Humara bila je još snažnije povezana s Nikeovom ACG kolekcijom od svojeg prethodnika, a ime Terra preuzeto je iz Air Terra ACG-a iz 1991., koji je poslužio kao temelj za buduće tenisice za trčanje te marke. Također je imao koristi od istog razigranog i inventivnog oglašavanja po kojem je ACG linija postala poznata. Jedan poster iz vremena objavljivanja uključivao je pjesmu napisanu iz perspektive cipele. U njemu su navedene robusne osobine Terra Humara, u kojima se navode stvari kao što su "Imam agresivni potplat za pluća koji voli visjeti", "moji prednji i peta Air-Sole jedinice su mekane" i "voda ne uživa u društvu mojih ne-upijajućih materijala". Završio je s rečenicom "Ja sam Air Terra Humara. A ni imena me ne mogu povrijediti."

© Nike

Omiljena slavna osoba

Prve boje Foggovih Air Humara i Air Terra Humara bile su bazirane na brdskim biciklima i ostaloj vanjskoj odjeći, koristeći tamne, zemljane tonove koji su pomogli sakriti prljavštinu koja se podigla kada se nalazila u elementima. Iako im je to dalo privlačnu estetiku, oba su modela bila prvenstveno funkcionalna u svom dizajnu, pa je bilo iznenađenje kada su se počeli usvajati kao casual cipele, Terra Humara posebno je stvorila ime među slavnim osobama jer su je nosile glazbene zvijezde poput Courtney Love i Brittany Spears. Nitko nije bio više iznenađen time od Fogga, koji, budući da je bio nov u industriji obuće, nikada nije razgovarao s netrkačima o svojim kreacijama, jer je očekivao da će ih samo trkači staza biti zainteresirani za kupnju. Dizajner je bio još više zauzet kada mu je Vogue prišao za urednički komad o stazi tenisica okrenuo lifestyle tenisice. Objavljen u svibnju 1998., prešao je u Foggov proces dizajna, predstavljajući njegovu nekonvencionalnu pozadinu, njegove ekscentrične ideje i njegov plodan kreativni izlaz. Također je otkrila još jednu inspiraciju za cipelu - unutrašnji rad Swatch sata - i naglasila činjenicu da se Terra Humara može vidjeti na poznatim nogama diljem New Yorka i Los Angelesa. Ovaj je članak pomogao demonstrirati Foggu uspješnu karijeru dizajnera obuće, a Nike mu je počeo pridavati veće povjerenje u budućnost. Osim toga, to se smatralo potvrđujućim trenutkom za Nike jer je dokazalo dizajnerske vjerodajnice marke, pokazujući da imaju potrebnu stručnost za učinkovito spajanje mode i funkcije.

© Vogue

Sretna intervencija

Ova neočekivana pažnja učinila je Foggove trkače nevjerojatno uspješnima krajem 90-ih i početkom 2000-ih - što je još nevjerojatnija činjenica s obzirom na to da Humara gotovo nije uspjela proći razvojnu fazu. Tijekom ranog procesa dizajna, Foggu je rečeno da bi trebao prestati raditi na cipeli jer se to nije svidjelo programerima. Srećom, Foggov direktor marketinga imao je vjeru u Air Humaru, koji je stajao uz njegov dizajn i osiguravao da ga se proslijedi za proizvodnju. Da se to nije dogodilo, ne bi bilo ni Humare ni Terre Humare, a Nikeove tenisice za trčanje bi napredovale u potpuno drugom smjeru. S obzirom na popularnost obiju silueta, gotovo je nezamislivo da se to moglo dogoditi, pogotovo s obzirom na njihov dugogodišnji uspjeh, koji je vidio kako blijede i vraćaju se nekoliko puta u desetljećima od tada.

© Nike

Povratak za novo tisućljeće

Dok su rane godine Humara bile isprekidane slavnim nastupima, suradnje su donijele njegov dugoročni uspjeh. Godine 2002., impresivan tim HTM-a, koji je okupio osnivača Fragment Designa Hiroshija Fujiware, vizionara Tinkera Hatfielda i budućeg glavnog izvršnog direktora Nikea Marka Parkera, isporučio je dvije lifestyle orijentirane šarenice Terra Humara s kožnim gornjištem koje su pomogle silueti pronaći popularnost u novom tisućljeću. 2006. godine uslijedila je zemljanija Terra Humara, poznata kao Trumara po suradničkom partneru: streetwear i butik za tenisice True. Nike je zatim 2009. ponovno objavio ovu lasersku boju kamerom kako bi odao počast 13. godišnjici branda iz San Francisca, a baza obožavatelja cipela nastavila je rasti.

© Nike

Suradnje i povratci

Sve je to poslužilo da se ime Humara prenese u 2010-te, kada je poznati stručnjak za tenisice i entuzijast Gary Warnett opisao Petera Fogga kao jednog od Nikeovih najvećih dizajnera. Međutim, upravo je 2017-ova Vrhovna suradnja doista nadjačala ponovno oživljavanje Air Humara. Skejtbord lifestyle brand objavio je četiri boje Air Humara 17, tri u jarkim tonovima Blue Lagoon, Action Green i Fire Pink, a četvrtu elegantnu Triple Black verziju. Svaka je predstavljena u tradicionalnoj gradnji, s 3M reflektirajućim materijalima dodanim na nožni prst i petu kako bi ih učinili još praktičnijima. To je izazvalo potpuno novi asortiman Humarasa jer je trkačica iskoristila rastući trend funkcionalnih cipela za uporabu na otvorenom, što je kulminiralo još jednom suradnjom 2022. godine. Za ovaj, Nike udružio s luksuznom francuskom modnom oznakom Jacquemus proizvesti dva suave, koža odjeven izdanja - jedan graciozan Light Bone, a drugi bogat Ale Brown - s minimalističkim izgledom oprimjeren umanjenim zlatnim swooshes krase bokovima. Slijedila je živa boja Pink Flash, čiji je potpuno ružičasti gornji dio prekriven mrežom i ukrašen istim elegantnim efektima marke kao prethodna dva dizajna Nike x Jacquemus. Zatim, 2023., Air Terra Humara je ostvarila svoj popularni povratak kroz suradnju s Undefeateom. Trgovina tenisica i odjeća s ljubavlju su rekreirali originalnu cipelu u dvije boje: Black i Archaeo Brown, koji su uključili svoje reflektirajuće detalje. Gumeni brojač peta i prekrivač nožnih prstiju pokazivali su grubu, rešetkastu teksturu donekle sličnu onoj motociklističke gume u klimavom glavom na Foggovu izvornu inspiraciju, a logotip marke Play Dirty pojavio se na istom mjestu kao i logotip na HTM tenisicama, koji je bio pohranjen u prvoj Neporaženoj trgovini kada je osnovan 2002. godine. Dvije popratne boje došle su početkom 2024. godine - upečatljivo tirkizna Light Menta i profinjeni Cargo Khaki - oba su također sadržavala ove jedinstvene detalje dizajna.

© Nike

Izvanredno nasljeđe

Iako je Nike Air Humara bila tek druga cipela na kojoj je Peter Fogg radio, to je bio veliki uspjeh koji je proširio Nikeovu privlačnost, započinjući desetljeća prosperiteta i za brand i za dizajnera. Nakon 6 godina u Nikeovoj trkačkoj diviziji, gdje je producirao druge velike trkače poput Sertiga i Albisa, Fogg je nastavio raditi u odjelima ACG-a, sportske odjeće i košarke, dokazujući svoju svestranost stvaranjem ikoničnih dizajna poput Pegasusa 2002 i Hyperdunka 2013. godine i postajući jedan od najpoznatijih dizajnera marke u tom procesu. Ipak, Humara i Terra Humara ostaju neke od njegovih najboljih silueta ikad zahvaljujući njihovoj impresivnoj građi, koja poziva nositelja da traži avanturu. Danas, njihova ostavština živi i dalje, jer ih kultni sljedbenici strastvenih entuzijasta tenisica i trkača staza i dalje prikupljaju, dijelom zbog svojih tehničkih sposobnosti i svoje moderne estetike, ali i zbog zadivljujuće priče njihovog legendarnog kreatora.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok