SPORTSHOWROOM

Nike

Blazer

Tenisica baštine sa stilom 70-ih.

Blazer
© Nike

Ozbiljan izazov

Početkom 1970-ih, Nikeovi suosnivači, Phil Knight i Bill Bowerman, bili su naporni u nastojanju da razviju svoj novoimenovani brand. Nakon što su se odvojili od sedmogodišnjeg partnerstva s japanskom tvrtkom Onitsuka Tiger, bili su prilično dobro uspostavljeni unutar trkačke zajednice, ali relativno nepoznati u drugim sportovima. Bowerman je preuzeo vodstvo u dizajnu, stvarajući inovativne obuće koje su Nikea odvele na sjajan početak. No, ubrzo je odlučio da mu treba novi izazov, pa si je postavio zadatak izrade obuće za košarkaše. U pravoj Bowermanovoj modi, on se podigao za tu priliku, proizvodeći jednu od najlegendarnijih tenisica marke: Nike Blazer.

© Nike

Pronalaženje imena

Košarkaške cipele iz 1970-ih uglavnom su izrađivale dvije marke. Converse je dominirao krajolikom od objavljivanja All Star-a 1917. godine, a adidas, dok su bili relativni pridošlice, ušao je kao snažan izazivač sa Superstar-om 1969. godine. Bowerman je znao da mora dizajnirati čvrsti komad obuće kako bi se natjecao s tim popularnim modelima, a njegov prvi napor bio je pristojan košarkaški trener poznat kao Bruin, koji je objavljen početkom 1972. godine. Nikeov lokalni košarkaški tim, Portland Trail Blazers, nosio je prototipove Bruina, pokazujući da je to održiva opcija za profesionalne igrače. Portlandska franšiza je još uvijek bila sasvim nova u NBA, nakon što se pridružila samo za sezonu 1970./71. kao jedna od pet momčadi koje su činile prvu pacifičku diviziju, tako da je bilo dobro mjesto za Bowermana da isprobava svoje cipele. Krajem 1972., kada je došao stvoriti svog drugog košarkaškog trenera, počastio je Trail Blazers nazvavši ga po franšizi u razvoju. Umjesto da uzme puno ime, ipak je otišao s nečim kraćim, privlačnijim i bliže imenu koje navijači često koriste, nazivajući ga Nike Blazer.

Dobro osmišljen košarkaški trener

Prvi Blazer udario je na teren još u prosincu 1972. godine; vrijeme kada su se Trail Blazersi borili da utječu na ligu. Međutim, zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji i čistoj estetici, cipela je počela napredovati protiv svojih suparnika. Blazerova upotreba tehnoloških inovacija proizašla je iz Bowermanove želje da sportašima pruži opremu za performanse koja im je potrebna za igranje na najvišoj razini. To je bio razlog za njegove tri glavne komponente: izdržljivi gornji dio kože, mekani najlonski jezik i vulkanizirani gumeni potplat. Ništa od toga danas ne zvuči vrlo visokotehnološki, niti je u to vrijeme bilo osobito revolucionarno, nakon svega, vulkanizirani potplat bio je ključna značajka All Star-a, koji je godinama bio oko. Ipak, to je bila najbolja opcija dostupna u to vrijeme, a Blazer je dobro iskoristio sva tri elementa kako bi igračima pružio izdržljivost, fleksibilnost i podršku, zajedno s agilnošću koja im je trebala da drže korak s brzim tempom košarke. Povrh toga, Bowerman je dodao nekoliko dizajnerskih dodira koji su poboljšali Blazerove kvalitete udobnosti. U ranoj reklami za cipelu je opisana kao "izgrađena za akciju i izdržljivost", a istaknute su značajke poput "jezika od polipjene, podstavljene ogrlice gležnja i potpore za spužvasti luk", "uloška od frotirne tkanine koja apsorbira vlagu" i "popularnog vanjskog potplata školjke", što je omogućilo Blazeru da se natječe sa svojim suvremenicima.

© Nike

Jednostavna estetika i atraktivan logotip

Dok su Bowerman i Knight znali da čvrsti dizajn Blazera može konkurirati kvaliteti Adidasa i Conversea, bili su svjesni da to samo po sebi neće biti dovoljno za osvajanje dugogodišnjih obožavatelja njihovih konkurenata. Kako bi se borili protiv toga, usredotočili su se na proizvodnju prepoznatljivog izgleda dajući originalnom koloru netaknutu bijelu gornju boju, izloženi pjenasti jezik s markiranom oznakom i, što je najvažnije, crni swoosh logotipi koji se dinamično spuštaju niz svaki bok. U to je vrijeme Nikeov simbol sličan krpeljima još uvijek bio sasvim nov, ali je već postao odmah prepoznatljiv označitelj proizvoda marke. Snažan kontrast između velikog, privlačnog logotipa i Blazerovog bijelog gornjeg dijela značio je da se ne može propustiti na terenu, čak i kada se gleda iz stražnjih redova stadiona ili na zrnatom TV ekranu. Ova podebljana varijacija u tonu postala je zaštitni znak Blazera jer je Nike ubrzo slijedio bijeli i crni OG model s dizajnom ukrašenim jarko obojenim antilopom i bijelim ljuskama za jednako upečatljiv kontrast. Ovi jednostavni tonovi, koji su uključivali crvenu, plavu i zelenu boju, zajedno s ranim izlaskom bijelog i crnog niskog vrha, dali su igračima nekoliko opcija za odabir, omogućujući im da odaberu boje koje su najbliže odgovarale onima njihovog tima i stilu u kojem su željeli igrati. Još jednom, Knight je bio pri ruci kako bi proizveo atraktivan slogan, opisujući verzije antilopa kao "boje napravljene za pobjednike".

© Nike

Sve veća pažnja

Do 1977. godine Blazer je postao poznat kao dobro izgrađen košarkaški trener s dobrom udobnošću i podrškom. Njegova asocijacija s Portland Trail Blazersima vidjela je da ga nose NBA igrači poput All-Star Geoffa Petrieja, a pametne reklamne kampanje Phila Knighta, u kojima je cipelu nazvao "izborom prvaka", dovoljno su ga promovirale da bi mogla udobno sjediti uz svoje suparnike. Nike je također počeo povećavati raspon bijelih boja dodavanjem kombinacija različitih tonova u gornji dio, uključujući ljubičastu, sivu i nekoliko drugih. Na terenu su Portland Trail Blazersi bili potpomognuti potpisivanjem jakog napadača Mauricea "The Enforcer" Lucasa i dolaskom visoko cijenjenog Jacka Ramsaya kao glavnog trenera, a ligu su osvojili prvi i zasad jedini put 1977. godine. To je pomoglo da se obnovi pozornost Nikeovim košarkaškim trenerima jer je čuvar Larry Steele igrao u paru Bruinsa s prezimenom na petu, ali Blazer je trebao dobiti još veći poticaj popularnosti zahvaljujući još jednom od ranih igrača marke. To je došlo zahvaljujući najzgodnijem čovjeku u ligi: Georgeu Gervinu.

© Nike

Ledeni čovjek

George Gervin bio je strijelac koji je igrao za San Antonio Spurse. Očito talentirani igrač, ali još uvijek da bi ostvario svoj puni potencijal, Gervin je već razvio reputaciju mirne, marljive prirode i opuštenog načina oko terena, što mu je donijelo nadimak Iceman nakon što ga je Roland 'Fatty' Taylor - bivši suigrač iz svog vremena s Virginia Squires - počeo zvati Ice. Oslanjajući se na tu osobu, Gervin se poboljšao kao strijelac, obavljajući svoj posao smirenošću i ustrajnošću. Godine 1977. po prvi je put ušao u NBA All-Star momčad, iako kao rezerva, a sezonu je završio kao šesti najbolji strijelac lige sa 1895 bodova. Nadovezujući se na to, u sezoni 1977./78., postao je najbolji strijelac u NBA ligi po prvi put u karijeri zahvaljujući nevjerojatnoj utakmici od 63 poena protiv New Orleans Jazza posljednjeg dana regularnog dijela sezone. Ovaj impresivan povratak doveo ga je do 2232 boda u prosjeku od 27,2, što ga čini prvakom s malom razlikom od samo 0,1 bodova po utakmici.

© Nike

Nikeov All-Star MVP

Budući da je Gervin počeo nastupati u konkurenciji Converse-nositeljima kao što je njegov bivši suigrač Julius Erving, Bowerman i Knight bili su oduševljeni što su zvijezde Spursa predstavljale svoj brand, pogotovo jer je prebjegao od svog drugog velikog suparnika da to učini. Prije oblačenja Blazera, Gervin je obično nosio adidas košarkaške cipele, ali je bio uvjeren da se prebaci dijelom zbog novca koji je Nike nudio, ali i zbog Bowermanovog razmišljanja "iz kutije" proizvelo je "kvalitetniju cipelu". Gervin je nastavio nositi Nikeove košarkaške trenere tijekom ostatka svoje karijere, a bio je lice Blazera dok je bio na vrhuncu. Nakon proboja u sezoni '77-78, Iceman je sljedeće godine ponovno postao prvak u golovima, a nakon toga je napravio ogromnih 2585 bodova kako bi ponovno bio imenovan voditeljem bodova, ovaj put s više od 400 bodova više od svog najbližeg kandidata, velikog Mosesa Malonea. Gervin je pao na treće mjesto u ukupnom poretku u sezoni '80-81 nakon što je propustio nekoliko utakmica zbog ozljede, prije nego što je drugi put pobijedio Malonea do nagrade 1982. godine s još jednim impresivnim rezultatom od 2551. Također je bio glavni igrač All-Star momčadi svake godine sve do 1985. godine, čineći All-Star MVP-a s udarcem na nogama 1980. godine nakon pobjedničkog rezultata od 34 poena i 10 skokova.

© Nike

Promoviranje Blazer

Gervinovi nevjerojatni nastupi i izvanredna sposobnost bodovanja odveli su San Antonio Spurse iz momčadi srednje lige u onu koja je obično bila na vrhu svoje divizije i redovito je doigravala. Čak ih je vodio i do finala konferencije 1982. i 1983. godine, ali oba puta su ih eliminirali Magic Johnsonovi Showtime Lakersi i nezaustavljivi Kareem Abdul-Jabar. Ipak, Gervinovi podvizi podigli su Nike Blazer na sve veće visine jer je, unatoč tome što nikada nije osvojio naslov, bio netko koga su navijači samo voljeli gledati. Znali su da će se pojaviti na showu, kao što je primijetio jedan komentator koji ga je nazvao "ljudskim vrhuncem" tijekom utakmice protiv LA Lakersa. Ova reputacija pomogla je promovirati Nike Blazer, a još uvijek je moguće pronaći poznate slike njega koje nose bijeli i crni model dok elegantno igraju svoj potpisni prst roll pucao, koji savršeno utjelovljuje vještinu, kontrolu i njuh koji je donio u igru. Gervinova slava bila je toliko dobra za Blazer da su Knight i Bowerman odlučili igrača učiniti svojim posebnim parom. Uz Steeleov Bruin, bio je to jedan od najranijih primjera ekskluzivnog igrača i postao je poznat kao Iceman Blazer zbog činjenice da je Gervinov nezaboravni nadimak tiskan na petu podebljanim crnim slovima. Na terenu je ovaj jedinstveni model privukao još više pozornosti Blazeru, dok je izvan njega Gervin pomogao popularizirati cipelu kroz Nikeove reklamne kampanje. Jedna osobito kultna slika prikazuje ga kako sjedi na ledenom prijestolju s OG Blazerom visoko na nogama i hladnim osmijehom na licu.

© Nike

Tehnologija ide dalje

Tijekom kasnih 70-ih i ranih 80-ih, George Gervin se istaknuo kao jedan od najvećih NBA igrača svih vremena, a također je pomogao Blazeru da postane popularan košarkaški trener, kako u ligi tako i među povremenim igračima. Međutim, ubrzo su oboje prošli svoj vrhunac i polako su zamijenjeni novijim modelima. Gervin je bio u svojim 30-im godinama i nije imao istu brzinu kao nekad, a nakon sezone zajedno s mladim Michaelom Jordanom u Chicago Bullsima, povukao se iz NBA-a prije odlaska u inozemstvo kako bi igrao karijeru u Italiji i Španjolskoj. U međuvremenu, Nike Blazer zamijenjen je tehnološki naprednijim košarkaškim cipelama poput Air Force 1 1982. godine i Jordan signature line, čiji je nevjerojatan uspjeh Nike učinio vrhunskim brandom u igri u desetljećima koja su slijedila. To nije trebao biti kraj za Gervinovu voljenu Blazer, iako je, kao prilično neočekivana supkultura, došla do spašavanja.

Pronalaženje novog doma

Iako je Nike dizajnirao Blazer za košarku, kao i mnoge druge sportske siluete, na kraju je pronašao dom negdje drugdje. Za Blazer, ovaj dom je bio svijet skateboardinga. Sport je bio oko nekoliko desetljeća u vrijeme kada je Blazer izašao, ali je još uvijek bio u razvoju i još nije dosegao značajnu razinu popularnosti. Međutim, stvaranjem prvog poliuretanskog skateboarding kotača 1972. godine, to se promijenilo i mnogo više ljudi počelo se baviti sportom. Ovi novi obožavatelji zahtijevali su specifične vrste obuće za učinkovito klizanje, a upravo se dogodilo da je Blazer bio savršena cipela za posao. Krajem 70-ih, klizači su to počeli shvaćati, a nekoliko profesionalaca odlučilo je nositi ga za potporu gležnja, vuču i osjećaj ploče koji su dobili od vulkaniziranog gumenog potplata. Također je bila vrlo čvrsta cipela, s debelim blatobranom i izdržljivom kožom ili antilopom koji su mogli izdržati strogost svakodnevnog klizanja.

© Nike

Ulazak u novo tisućljeće

Tijekom 80-ih i 90-ih, Nikeovi košarkaški treneri često su završavali na nogama klizača. I Dunk i Air Jordan 1 postali su cipele za klizanje, a Blazer je ostao i u kulturi, dajući mu novi identitet i noseći svoje ime u sljedeće tisućljeće, iako uglavnom među skateboarding subkulturom. Međutim, Blazerova klizačka veza ne smije se podcijeniti jer je to konačno dovelo cipelu natrag u mainstream.

© Nike

Rana suradnja

Kao i kod mnogih Nikeovih baštinskih modela, tajna Blazerovog povratka bile su suradnje. Jedan od najranijih bio je s popularnom markom ulične odjeće Stussy. Stüssy je već radio s Nikeom na inačici zakucavanja, a 2002. godine odabrao je Blazer za svoj sljedeći zajednički rad. Zajedno su napravili dva kožna vrha: jedan duboko mornaričko plavi s jarkim ružičastim swooshom, drugi ugljen sivi s živopisnim zelenim logotipom, čime se drži jednostavne dvotonske sheme boja klasičnog Blazera. Sljedeće godine, pionirski grafit umjetnik Futura stvorio je verziju obloženu plišanom antilopom s tamno plavim temeljnim slojem, pješčano bež slojevima i lisnato zelenim naglascima. Ove prigušene nijanse dale su mu dapper izgled, što ga je učinilo popularnim dizajnom, ali njegovo ograničeno izdanje od samo 1000 parova značilo je da je samo nekoliko ljudi moglo doći do suradničke tenisice.

© Nike

Službena cipela za klizanje

Unatoč tim dvama partnerstvima koja su Nike Blazer privukla pažnju ljubitelja tenisica, još uvijek je bio prilično nišni model početkom 2000-ih. Međutim, budući da je Sandy Bodecker uspješno osvojio svijet klizanja uključivanjem klizača i skate shopova u osnivanje Nike SB u 2002. godini, pozornica je postavljena za još jači povratak. To je došlo 2005. godine, kada se poznati skateboarder i navijač Blazera Lance Mountain udružio s Nikeovom novom klizačkom divizijom kako bi silueti pružio obnovu specifičnu za klizanje. Budući da je već bila dobra opcija za klizače, ažuriranje se činilo davno zakasnjelo i nije bilo potrebno mnogo mijenjati kako bi se uskladilo s drugom kvalitetnom obućom u sportu. Mountain je jednostavno dodao malo više jastučića, osobito na jezik, i stavio Zoom Air jastuk u srednji potplat za maksimalnu udobnost, konačno čineći Blazer službenom cipelom za klizanje. Danas je glavni dio Nike SB-ove postave, a Mountain, koji je formalno potpisan za skate tim marke 2007. godine, bio je odgovoran za nekoliko popularnijih suradnji na SB Blazeru.

© Nike

Vrhovni x SB Blazer

Nadovezujući se na rastući uspjeh SB Blazera, skateboarding lifestyle brand Supreme odlučio se uključiti u model za trio suradničkih tenisica 2006. godine. S podstavljenim gornjištima poput jakne, lažnim zmijskim kožama i zlatnim detaljima, ovaj luksuzni skup dizajna donio je vrhunski izgled i retro šik u asortiman Blazera, omogućujući mu da se natječe s nevjerojatno popularnim SB Dunkom.

© Nike

Niz suradničkih partnera

Blazerove suradnje sredinom 2000-ih učvrstile su siluetu kao jedan od Nikeovih klasika, a brand je isporučio čitav niz novih boja u 2010-ima. Njegova reputacija proširila se izvan samo poštovane cipele za klizanje, a ljudi su je počeli nositi kao tenisicu svakodnevnog načina života zbog svoje udobnosti i jednostavne estetike. Sve više i više suradnika željelo je raditi na Blazeru, što je dovelo do zadivljujućih partnerstava s japanskom modnom markom Comme des Garçons, Fragment dizajnom Hiroshija Fujiware, butikom za uličnu odjeću Slam Jam, Chitose Abeovom sacai pa čak i znanstveno-fantastičnom TV serijom Stranger Things. Uz to, Blazer je ostao veliki dio skate scene, a Nike se upario s klizačkim markama kao što su švedski Polar Skate Co, Elissa Steamer's Gnarhunters i madridski Welcome Skateboarding, kao i profesionalnim klizačima kao što su Kevin Bradley, Mason Silva i Grant Taylor. Jedna od najtraženijih od svih Blazerovih suradnji je tenisica iz 2017. godine koju je kreirao Virgil Abloh’s Off-White™ modna marka. Ovaj umjetnički dekonstruirani dizajn došao je kao dio Ablohove revolucionarne kolekcije "The Ten", s proširenim swoosh, prepoznatljivim brendom Off-White i naglašenim značajkama koje naglašavaju unutarnje elemente Blazera. Abloh je 2018. dizajnirao još dvije boje, ovaj put s temom Noći vještica, prije nego što je radio na posebnom modelu s teniskom zvijezdom Serenom Williams.

© Nike

Modna ikona

Do trenutka kada su 2020-e došle, Blazer je još jednom bio ogroman dio moderne pop kulture, a Nike je nastavio širiti kolekciju novim bojama, ažuriranim dizajnom i još više suradnji. Prihvatile su ga slavne osobe iz Wiz Khalife, koja je nosila klasični bijeli i crni high-top za intervju 2022. godine na Jimmy Kimmel Live, i Anne Hathaway, koja je snimljena noseći Blazer Mid s leopardovim prstom, do Tia Mowry, koja je 2023. godine na društvenim medijima objavila sliku sebe koja nosi Nike Blazer Mid '77 Next Nature. Zapravo, društveni mediji imali su veliki utjecaj na putanju Blazera tijekom tog vremena, a popularni influenceri poput Vittorije Ceretti i Belle Hadid oblače tenisicu i donose joj još više kredibiliteta kao stavku visoke mode.

© Nike

Krajnji bezvremenski klasik

Prošlo je više od pet desetljeća otkako se Nike Blazer prvi put pojavio na košarkaškim terenima NBA, a ipak ostaje središnji dio kulture tenisica širom svijeta, iako je to loša košarkaška cipela prema današnjim standardima. Kao i mnoge druge Nike siluete, napravila je prijelaz iz sporta u modu preko nekih neočekivanih supkultura, ali za razliku od većine tih cipela, njegov dizajn se jedva promijenio tijekom tog vremena. Danas standardni model izgleda gotovo jednako kao i sedamdesetih godina prošlog stoljeća, s čistom estetikom koja ga čini jednostavnim za stiliziranje, čvrstom konstrukcijom koja ga održava izdržljivim i udobnom jedinicom koja podržava svakodnevno nošenje. Izvorno omiljen zbog svojih sportskih performansi, a sada visoko cijenjen zbog svoje elegantne retro estetike, Nike Blazer je epitom bezvremenskog klasika.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok