adidas
Samba
Kulturno utjecajna tenisica utemeljena na stalnom ponovnom izumu.
Inovativna nogometna kopačka
Još davne 1949. godine, postolar po imenu Adolf Dassler stavljao je završne detalje na revolucionarnu novu nogometnu kopačku. Izgradio je potplat kako bi ponudio vuču u ledenim uvjetima - nešto što nijedna druga cipela tog vremena nije bila sposobna - i počeo ga testirati u svojoj rodnoj Njemačkoj. Dizajn je dobro funkcionirao i pušten je u proizvodnju. Ime mu je bilo Adidas Samba. Tijekom sljedećih sedam desetljeća, ova inventivna cipela postala je kulturni fenomen koji su nosile slavne osobe, sportske zvijezde i gotovo svi drugi na planeti.
Inventivni dizajner
Adolf Dassler bio je više od običnog postolara; bio je izumitelj. Za njega je dizajn cipela bio više hobi nego posao, a tijekom 1920-ih i 30-ih razvijao je svoje vještine eksperimentirajući s različitim materijalima i metodama za izradu funkcionalne obuće. Bio je posebno vješt u stvaranju atletskih cipela, što dokazuju one koje je napravio za Jesse Owens prije višestrukih nastupa na Olimpijskim igrama u Berlinu 1936. godine. S Dasslerovim ručno izrađenim šiljcima na nogama, Owens je osvojio četiri zlatne medalje, čineći ime za sebe i dizajnera cipela.
Uspostavljanje brenda
Nešto više od deset godina kasnije, 1949. godine, Dassler je formirao adidas nakon odvajanja od tvrtke obuće koju je vodio sa svojim bratom Rudolfom od 1924. godine. Krećući se samostalno, Adolf je počeo raditi na projektima koji bi mogli razlikovati njegove dizajne od onih njegovog brata, koji je također osnovao vlastitu tvrtku za cipele. Jedna od njih bila je nogometna kopačka s crnim klokan kožnim gornjim dijelom, potplat gume i novi logotip marke, koji se sastojao od tri kose pruge s nazubljenim rubovima. Izrađen je za jednu specifičnu svrhu: hvatanje tvrdih, ledenih parcela. Trio usisnih čaša ugrađenih u potplat omogućili su mu da se bolje drži na skliskom tlu od bilo koje druge cipele tog doba, a uskoro se pokazalo da je učinkovit dizajn kada ga je testirao ASV Herzogenaurach - lokalni nogometni tim povezan s markom adidas.
Pronalaženje imena
Do 1950. godine Dassler je usavršio stisnutu cipelu, ali tek je trebao pronaći ime. Zatim, nakon utakmice u kojoj je specijalizirani potplat doista došao na svoje pomažući igračima da zadrže držanje i stabilnost unatoč frigidnim uvjetima, bio je pogođen idejom da ga nazove Samba. Ne samo da je to izazvalo dinamičan pokret i vještinu povezanu s živahnom brazilskom plesnom formom, već je i odgovaralo mjestu održavanja Svjetskog prvenstva FIFA-e; prvog koji se održava u zemlji. Nažalost, toplo vrijeme koje se očekivalo za turnir, koje će biti bilo gdje od oko 20°C i gore, značilo je da njegov dizajn potplata neće biti potreban. Ipak, ime cipele učinkovito ga je povezalo s globalnim natjecanjem, a postao je popularan među nogometašima u godinama koje su slijedile, osobito u Velikoj Britaniji i Europi.
Stjecanje znanja
Adidas Samba pomogao je u rastu profila tvrtke u svojim ranim godinama, ali vrijeme Adolfa Dasslera sa zapadnonjemačkom nogometnom reprezentacijom privuklo je najviše pozornosti na brand. Nakon što se ingratirao s trenerom Seppom Herbergerom, putovao je s momčadi tijekom utakmica, učeći o potrebama igrača kako bi im mogao pružiti najbolju obuću za sport. Gledao je utakmice zajedno s Herbergerom, a igrači bi ga došli konzultirati na marginama kada su imali problema s cipelama kako bi ih mogao prilagoditi tamo i onda. Tijekom tog vremena, Dassler je stekao neprocjenjivo znanje koje je informiralo ažurirani nogometni model s vijcima koji bi se mogli isključiti kako bi odgovarali uvjetima svake pojedine utakmice.
Čudo u Bernu
1954. godine Dasslerov dizajn pomogao je zapadnonjemačkoj momčadi do slavne pobjede Svjetskog kupa poznate kao Čudo iz Berna. Budući da nisu mogli igrati na turniru 1950. godine, reprezentacija Zapadne Njemačke očajnički se željela dobro uklopiti u sljedeću, koja se održavala u susjednoj zemlji Švicarskoj. Nakon što su prošli grupnu fazu, u četvrtfinalu su pobijedili Jugoslaviju i u polufinalu pobijedili Austriju 6-1 i postavili finale s favoritima Mađarskom. Poznata kao Zlatna momčad, mađarska momčad nije poražena u 32 utakmice i lako je pobijedila zapadnonjemačku momčad 8-3 tijekom prvog kruga natjecanja, iako protiv rezervne momčadi. Na dan finala počela je padati kiša, zbog čega je teren bio mokar i blatnjav. Ne samo da su to bili savršeni uvjeti za stil igre kapetana Fritza Waltera, oni su također bili idealni za Dasslerove zamjenjive studove, što je njemačkoj momčadi pružilo značajnu prednost dopuštajući im da se prilagode teškim uvjetima. Unatoč tome što su bili sastavljeni od amatera i bez nade za pobjedu, Zapadna Njemačka je pobijedila Mađare 3-2 kako bi izvela jedan od najvećih uzrujanja u povijesti Svjetskog kupa i osvojila prvi trofej Julesa Rimeta.
Funkcionalna ažuriranja
Tvrtka Adolfa Dasslera privukla je ozbiljnu pozornost u godinama koje su slijedile, a sve više i više profesionalnih nogometaša počinje nositi njegove cipele. To je pomoglo Sambi da ostane popularna u narednim desetljećima jer se Dassler stalno vraćao modelu, koji je iznova i iznova redizajnirao, poboljšavajući svoje sposobnosti izvedbe svaki put kada je to učinio i vodeći ga na izvanredno putovanje u tom procesu. Početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća cipela je dobila niži profil, a pruge logotipa bočne strane proširene su, što je simbol tvrtke više istaknuto. Nisko rezani ovratnik ponovno je obrađen 1972. godine, kada je oblikovan u izraženiju krivulju koja se pomicala s oblikom gležnja. Također su redizajnirani izduženi jezik, koji je skraćen kako bi bio kompaktniji, podloga za stopala, koja je davala veću potporu duž duljine stopala, i potplat, čija je podjela na tri različite zone pružila nositelju višesmjerno prianjanje, čime im je omogućila veću upravljivost tijekom igre. U stvari, to je bio ravniji potplat ove verzije i laganija konstrukcija koja je Sambu učinila savršenom za novi sport poznat kao futsal koji je u to vrijeme prolazio kroz kontinentalnu Europu.
Idealna futsal čizma
Futsal je nastao u Urugvaju 1930-ih, gdje ga je razvio učitelj Juan Carlos Ceriani. Želio je učiniti nogomet pristupačnijim, osobito za članove svog lokalnog YMCA, pa je došao do indoor verzije koja se uglavnom temelji na pravilima tradicionalne igre, ali također uključuje one iz košarke, vaterpola i rukometa kako bi odgovarao kraćim utakmicama i pet timova. Iako je izvorno dizajniran za igranje na košarkaškom igralištu, mnogi drugi zatvoreni prostori pokazali su se adekvatnim za sport, što je olakšalo organizaciju jer se igre mogu održavati na širem izboru lokacija bez obzira na vremenske uvjete. Sport je brzo porastao u popularnosti diljem nogometnih zemalja Južne Amerike, na kraju je put do zapadne Europe preko imigranata koji su se naselili u Španjolskoj i Portugalu tijekom 1970-ih. Kako se futsal preselio u druge europske zemlje, njegova se povijest ispreplela s onom adidas Sambe, čiji je hrapavi potplat i lagani, reaktivni osjećaj učinili idealnim za brzu prirodu igre. Njegov kožni nožni prst niskog profila, sada s prepoznatljivim prekrivačem u obliku slova T, također je pružio korisniku mogućnost postizanja visoke razine bliske kontrole lopte, omogućujući mu da dribla i manevrira kroz uske prostore i nagrađuje tehničke vještine pojedinog igrača. U to vrijeme, nijedna druga cipela nije podržavala futsal igrače na nizu unutarnjih površina, tako da je to bio prvi izbor za mnoge sve do devedesetih godina, kada su drugi brandovi počeli proizvoditi obuću posebno za sport.
Postati lifestyle tenisica
Otprilike u isto vrijeme kada se Samba proslavila na europskim nogometnim terenima, započela je svoj izvanredan prijelaz iz funkcionalne nogometne kopačke u modernu cipelu za život. Ova spora promjena pokrenuta je takozvanim "Casuals", koji su se redovito vidjeli na terasama engleskih nogometnih klubova krajem 70-ih i 80-ih godina. Prije odlaska na utakmice, članovi ove supkulture nosili bi prepoznatljivu "odjeću" – dizajnersku odjeću europskih brendova poput adidasa, Lacostea i File koju su pokupili prateći svoje timove tijekom kampanja u Europskom kupu i Kupu UEFA. Ideja je bila izgledati bolje od suparničkih skupina navijača odabirom jedinstvenih odjevnih predmeta, a adidas cipele bile su popularan izbor. Kako se stil širio u šire društvo, Samba se mogla vidjeti na ulicama gradova poput Liverpoola i Londona, koji su imali neke od najuspješnijih europskih timova tog vremena.
Britpop favorit
Iako je povremena supkultura djelomično bila odgovorna za uspon adidasa u Ujedinjenom Kraljevstvu tijekom 1980-ih, bio je to glazbeni utjecaj koji ga je zadržao relevantnim tijekom sljedećeg desetljeća, budući da je Britpop pomeo zemlju. Središnji britanski kulturni pokret, ovaj svijetli, privlačan oblik glazbe dominirao je zemljom sredinom 90-ih, a na čelu su bili suparnički sastavi Oasis i Blur. Dolazeći iz iste radničke klase kao i Casuals, buntovna braća Gallagher često su viđena na pozornici sportske adidas cipele poput Sambe, a model se brzo povezao s Britpopom, što ga čini omiljenim među obožavateljima žanra.
Hip hop i klizačka zajednica
U međuvremenu, u Sjedinjenim Državama, Samba je također porasla do popularnosti kroz drugu vrstu glazbe: hip hop. Do sredine 80-ih, Run-DMC su smatrani jednim od najboljih izvođača u naciji, a često su se pojavljivali na nastupima s adidas trenerima na nogama. Iako je njihov omiljeni bio Superstar, pjesma My Adidas iz 1986. godine izložila je brand globalnoj publici, pogotovo jer je dovela do značajnog sporazuma o podršci između njih. Kroz ovo partnerstvo, Samba je konačno pronašla svoj put u svijet skateboardinga jer se hip hop kultura isprepliće s buntovnim sportom tijekom 80-ih i 90-ih. Baš kao i nogometaši, klizači trebaju izvrsnu vuču i reaktivni osjećaj pod nogama kako bi mogli učinkovito kontrolirati ploču, čineći Sambu izvrsnom cipelom za klizanje. Također su željeli određenu vrstu stila koji se uklapa u klizački stil života, a Run-DMC-ova podrška im je to dala. Iako je klizačka verzija Sambe objavljena tek 2017. godine, kada je izašao Samba ADV, adidas je 2006. godine stvorio model poznat kao Busenitz koji je bio posebno usmjeren na klizače. Ime je dobio po američkom boarderu, Dennisu Busenitzu, koji je bio istaknuta figura u sportu kasnih 90-ih i šire, bio je protiv trenda vremena za vulkanizirane skate cipele jer se temeljio na Sambi, koja je imala izdržljiviji kupon koji je pružao podršku onima koji žele klizati i izvoditi trikove s težim udarcima, kao što su kotrljanje velikih stuba ili brušenje tračnica pored velikih kapi.
Povratak u mainstream
Do 2000-ih, adidas Samba već je bio na epskom putovanju kroz bezbroj kultura i sportova, čak i na velikom ekranu kada je Ewan McGregor nosio tamnocrveni Samba Super u filmu Trainspotting iz 1996. godine, ali njegova priča nije završila tamo. Nakon nekoliko mirnih godina, silueta se vratila 2010-ih kada ju je adidas vratio svojim nogometnim korijenima sa Samba Super Battle Pack, koji je objavljen 2014. godine kako bi proslavio povratak Svjetskog kupa u Brazil prvi put nakon 1950. godine. Iste godine, brand je počastio siluetu koristeći je kao osnovu za prvu ikada pletenu nogometnu kopačku: Samba Primeknit. Slavne osobe poput Kate Moss uskoro su ga počele nositi kao modni predmet, a postao je popularan član asortimana adidas Originals, koji odaje počast siluetama baštine marke. Čak i nakon toliko godina, minimalistička estetika Sambe još uvijek ga je učinila svestranom cipelom koja je mogla raditi s bilo kojim brojem stilova, dok je njezina duboka povijest očarala one koji su zainteresirani za kulturu tenisica. Raspon boja počeo se širiti, a još više slavnih osoba bilo je prikazano u njemu, uključujući A$AP Rocky, Frank Ocean i Jonah Hill. U međuvremenu, Adidas se udružio sa sportskim, streetwear i lifestyle brandovima kao što su Oyster Holdings i Fiorucci kako bi stvorio inovativne nove verzije klasične cipele.
Utjecajno partnerstvo
Upravo su takve suradnje početkom 2020-ih adidas Samba stekli snažno uporište u svijetu mode, a ubrzo je prerastao u istinski globalni fenomen. Katalizator za njegov meteorski uspon bila je kolekcija stvorena s engleskom modnom dizajnericom Grace Wales Bonner i njezinim istoimenim luksuznim brendom. Bonnerove elegantne adidas tenisice inspirirane su njezinim britansko-jamajčanskim nasljeđem i uspješno su spojile Sambinu retro sportsku estetiku s elementima visoke mode kombinacijom zamršenih šavova i klasičnih značajki, poput preklopljenog jezika, koji se pojavio na ranijim verzijama cipele. Zapanjujuća suradnja Wales Bonnera traje već nekoliko godina, a čini se da je svaka nova boja traženija od onih prije nje, osiguravajući da Samba ostane popularan modni izbor među mlađim generacijama.
Širok raspon dizajna
Nakon prvog Wales Bonner Sambasa, svi od klizača Jasona Dilla do producenta Pharrella WIlliamsa, kanadskog dizajnerskog studija JJJJound, luksuznog vintage proizvođača odjeće Sporty & Rich i čak nogometnog kluba Ajax htjeli su se na silueti, posljednji od njih koji rade s obitelji Boba Marleya kako bi odali počast reggae legendi. U isto vrijeme, adidas je još više diversificirao asortiman Sambe odabirom alternativnih modela. Uz Samba OG, koji je zadržao omiljeni casual izgled, i klizački ADV model, tu je i Velosamba, koja je optimizirana za biciklizam, i Classic, čiji je dugi, preklopljeni jezik, lagana konstrukcija i EVA-injektirani potplati učinili su ga prilagođenijim futsalu. Bulkier, spremniji za ulice Samba Super ostao je dio kolekcije i pridružio mu se Samba RM, čiji je jedini sadržavao adidas BOOST tehnologiju kako bi bio mekši i osjetljiviji, a ženski ekskluzivi poput Sambarosea, koji je došao s potplatom.
Moderni trendovi
Odjednom, Samba je bila lifestyle tenisica trenutka. Modne ikone kao što su Bella Hadid, Kendall Jenner i Kaia Gerber učinile su to dijelom rastućeg trenda "estetike čiste djevojke", fotografirajući se u cipeli kada su u javnosti i pojavljujući se u njoj na svojim računima društvenih medija. To je Sambu učinilo nezaobilaznom za njihove sljedbenike i mnoge druge mlade ljude, dok je njezina sportska baština cipelu učinila još privlačnijom na društvenim medijima, gdje je bila bitan dio blokecore stila. Pojavivši se uoči Svjetskog prvenstva 2022. godine, blokecore je na neki način bio povratak na casual subkulturu i adidasovu nogometnu povijest jer je uključivala uparivanje Sambe sa starim replikama nogometnih košulja i Levi's. Za razliku od ranijih nogometnih pokreta, ovaj je bio globalan, čineći Sambu sveprisutnim prizorom u gradovima širom svijeta. S modelom koji se infiltrirao u platforme društvenih medija iz svih kutova, 2023. je bila najveća godina do danas, osobito nakon što je Wales Bonner u studenom najavio novo izdanje konjske kože, što je pokazalo značajan utjecaj koji je suradnja imala na prosperitet Sambe.
Nastavak uspjeha
Nevjerojatan uspon Adidas Sambe nije pokazao znakove usporavanja u 2024. godini, čak i nakon što je premijer Velike Britanije Rishi Sunak zaprijetio da će narušiti njezin kredibilitet noseći ga tijekom sada zloglasnog intervjua. Tenisica se nastavila pojavljivati na svim društvenim mrežama, a utjecajni i modni brendovi pisali su cijele članke o tome kako stilizirati ikoničnu siluetu. Adidas je nagradio široku paletu Samba varijanti tako što je 2009. godine vratio Samba Millenium nakon suradnje s visokokvalitetnom američkom tvrtkom za proizvodnju odjeće Adsum krajem 2023. godine, dok je istovremeno proširio svoja klizačka partnerstva radeći s nadolazećim skateboarderom Kaderom Syllom. Marka je zatim još jednom povećala svoju modnu privlačnost kada se pridružila multi-brand trgovcu Dover Street Market i iskoristila svoje nogometne veze stvarajući niz boja s ambasadorom marke Lionelom Messijem.
Gospodar promjena
Unatoč svojoj dobi, adidas Samba zadržala je svoj uspjeh kroz više od 70 godina povijesti, dolazeći u moderno doba kao jedna od najpopularnijih tenisica 2020-ih. Njegova nevjerojatna priča odvela ga je od ledenih terena europske zime do futsal terena 70-ih i nogometnih terasa 80-ih, preko klizanja i Britpop scena 90-ih, sve do slavne kulture 2010-ih i stalno promjenjivih modnih trendova 2020-ih. Čisti estetski, svestrani stil i vintage sportska privlačnost Sambe i dalje privlače nove obožavatelje, ali izvanredna sposobnost siluete da se mijenja s vremenom je njezin najjači atribut i onaj koji će osigurati njezin uspjeh bez obzira u kojem smjeru ide modni krajolik.