adidas
Handball Spezial
Funkcionalna rukometna cipela koja je postala ikona ulične odjeće.
Sportska baština
Rukomet je popularan u Njemačkoj od kada je prvi put igrao tamo početkom 20. stoljeća. Čak i tijekom godina kada je zemlja bila podijeljena na Istok i Zapad, sport je zadržao snažnu pratnju s obje strane granice, a na Svjetskom rukometnom prvenstvu 1978. obje su momčadi bile natjecatelji za naslov. Na kraju je prevladala Zapadna Njemačka, pobijedivši Sovjetski Savez za jedan bod u finalu, dok su istočnonjemačke kolege pobijedile Dansku i zauzele treće mjesto. Ovaj uspjeh privukao je još više ljudi na terene, a sa Zapadnom Njemačkom zbog domaćinstva natjecanja 1982. godine, rukomet je dosegao nove visine, što je savršeno vrijeme za njemački brand sportske odjeće adidas za izgradnju cipele posebno za sport. Ono što su proizveli bio je elegantan komad obuće za performanse poznat kao adidas Handball Spezial.
Izgrađen za agilnost i brzinu
Rukomet se kreće brzim tempom, s igračima koji su potrebni za obavljanje iznenadnih naleta brzine, izvođenje oštrih rezova i skok kroz zrak za napad na gol. Budući da se prevladavajući oblik igre igra na zatvorenom terenu, za razliku od onih koji se koriste u košarci, svaka cipela napravljena za nju mora imati potrebno držanje kako bi podržala brze, precizne pokrete i zaštitila od klizanja i ozljeda. Adidasovi dizajneri obuće kasnih 70-ih bili su svjesni toga i napravili su cipelu kako bi zadovoljili zahtjevne zahtjeve europskih premijera rukometnih timova. Za svoje ime uzeli su riječ Spezial iz već opsežnih arhiva marke, koji su se na svojim sportskim modelima koristili još 1960-ih.
Hrapavi potplat
Temelj rukometnog Speziala bio je gumeni kupon. Osim što je imao uzorak gaznog sloja koji je pružao izvrsno prianjanje, bio je tanak i nizak na tlo za dobar osjećaj terena, dok je mekani jastuk pomogao u zaštiti stopala od udara skokova i čvrstih koraka. Njegova vitka građa zadržala je težinu, a gornji je dodao izdržljiv stil kroz uporabu plišane antilope uz ojačanu peta karticu od bijele kože. Na ovu posljednju značajku, adidas je primijenio svoj novi logotip Trefoil, koji se na cipelama marke koristio tek od 1976. godine, s dobro uspostavljenim logotipom Three-Stripes koji je zauzeo svoje uobičajeno mjesto na svakom boku.
Europski rast
Iako se može činiti tehnološki jednostavnim po modernim standardima, kada je debitirao 1979. godine, Handball Spezial bila je sportska cipela visokih performansi u zatvorenom prostoru i brzo je postala rasprostranjena na terenima diljem Europe, osobito u onim zemljama u kojima je rukomet bio najpopularniji, kao što su Danska, Švedska i Njemačka. Međutim, nije prošlo mnogo vremena prije nego što je Spezial pronašao svoje mjesto u drugom sportskom krajoliku, iako je ovaj put to bilo kao cipela za život.
Najdraži nogometni navijač
Tijekom 70-ih i 80-ih, nogometni navijači putovali su diljem Europe kako bi gledali svoje domaće momčadi koje se natječu u Kupu UEFA. Dok su bili na kontinentu, kupili su odjeću europskih marki koja još nije bila dostupna u Ujedinjenoj Kraljevini, čime su se mogli istaknuti kada su se vratili kući. Jedan od najpopularnijih bio je adidas, čija je obuća postala neizostavni dio casual subkulture nogometnih terasa 1980-ih. Rukometni specijal često je biran uz ostale klasike poput Sambe i Gazelle, a svi su došli u jednostavnim bojama koje bi se mogle koristiti za pokazivanje podrške vašem timu kada se tonovi podudaraju.
Širenje kulture
Mnogi od onih koji su nosili strane marke bili su iz mlađih generacija, koji su ih nosili u drugim kulturnim kontekstima. Kao rezultat toga, Handball Spezial se proširio na područja kao što su underground acid house glazbena scena i rastuća b-boy kultura, koja je nedavno donesena iz Sjedinjenih Država. Tijekom 1980-ih, Spezial su otkrili mnogi takvi ljudi u plesnim dvoranama, nogometnim tribinama i urbanim ulicama Ujedinjenog Kraljevstva. Kao rezultat toga, iako je silueta izblijedjela u pozadini u godinama koje su uslijedile, kada je oživljena nekoliko desetljeća kasnije, oni koji su bili tamo na početku sjećali su se s ljubavlju.
Gary Aspden
Jedan čovjek koji je bio veliki obožavatelj adidas obuće tijekom tog razdoblja bio je Gary Aspden. Odrastajući u malom gradu Darwenu, sjeverno od Manchestera, bio je izložen cipelama poput rukometnog specijala kroz nogomet i glazbu. Na kraju, taj interes doveo je do posla kao Aspden bio zaposlen u Adidasu 1999. godine. Radeći u odjelu zabavnog marketinga marke, proslavio se kao sjajan suradnik, a njegovi napori pomogli su povezati adidas s brojnim poznatim partnerima. Nakon gotovo desetljeća, Aspden je osnovao vlastitu tvrtku, ali je nastavio raditi s Adidasom kao brand konzultant. U toj ulozi pomogao je u izgradnji profila kolekcije Originals i bio je uključen u organizaciju niza posebnih događaja usredotočenih na Olimpijske igre u Londonu 2012., što se pokazalo ogromnim uspjehom. Na poleđini toga, 2013. godine pokrenuo je potpuno novi projekt koji će oživjeti ime Spezial, što će dovesti do ponovnog uvođenja i povratka istaknutosti rukometne cipele 70-ih godina.
Opsežna zbirka i intrigantna ideja
Dok je radio za Adidas, Aspden je primijetio kako cipele marke nadilaze svoje sportske početke kako bi se povezale s drugim aspektima kulture. Počeo je skupljati adidas tenisice, gradeći impresivan asortiman uobičajenih i rijetkih boja. S vremenom je postao poznat po svojoj kolekciji i ponekad bi se od njega tražilo da pozajmi određene parove događajima o kulturi tenisica. Međutim, njegov je osjećaj bio da su, iako zanimljive, te emisije bile preširoke da ispričaju cijelu priču iza dizajna. Inspiriran time, Aspden je odlučio urediti vlastitu izložbu tenisica s fokusom na jedan brand posebno: adidas. Kontaktirao je drugog Adidasovog savjetnika, Mikea Chetcutija, da vidi što misli i, uz Chetcutijev blagoslov, počeo planirati ambiciozni događaj. Kako bi pomogao u postavljanju stvari, Aspden je angažirao talentiranog fotografa Leeja Stanleya i grafičkog dizajnera Garyja Watsona, koji je i sam otkrio adidas dok je putovao u Europu kao mladi nogometni navijač. Zajedno su krenuli pričati priču o rukometnom specijalu i ostalim klasičnim tenisicama marke.
Celebrity veze
Usredotočenost na adidas omogućila bi Aspdenu da duboko uđe u povijest njemačke tvrtke, pružajući ljudima pravi uvid u njezin kreativni utjecaj na sportsku odjeću i trendove u načinu života, osobito na sjeverozapadu Engleske. Nakon što je skupio stotine pari iz vlastite kolekcije, Aspden se obratio nekim od entuzijasta za tenisice s kojima je gradio odnose tijekom svoje karijere, uključujući legendarnog pjevača Stone Rosesa Iana Browna i britpop zvijezdu Noela Gallaghera, kako bi zatražio neke od njihovih najjedinstvenijih boja i modela, od kojih su mnogi završili kao ključni dio izložbe.
Pronicljiva izložba
Kada je otvorena u londonskoj galeriji Hoxton u srpnju 2013., Aspdenova izložba pod nazivom "adidas SPEZIAL: An Incomplete adidas History from a Fan’s Perspective" sadržavala je više od 600 pari tenisica uz rijetke kolekcionarske predmete i druge suvenire marke. Uključuje modele iz šezdesetih godina prošlog stoljeća, s malo poznatim siluetama, jedinstvenim dizajnom i izdanjima koje su potpisali slavni obožavatelji kao što su Naomi Campbell, Eminem i Darryl McDaniels iz Run DMC-a, koji su pomogli popularizirati adidas tenisice među hip hop zajednicom osamdesetih godina. Ključno je da su sve cipele na izložbi došle od obožavatelja, a nijednu nije donirao Adidas. To ga je učinilo pravim slavljem entuzijasta tenisica i njihove strasti prema baštinskim siluetama. Poznati adidasovi kolekcionari iz svijeta mode poput Jeremyja Scotta i Yohjija Yamamota također su posudili osobne anegdote događaju, pružajući onima koji su dovoljno sretni da prisustvuju posebno bogatim iskustvom. Kroz to, Aspden je uspio pokazati kako je dizajniranjem cipela poput Handball Speziala s autentičnom sportskom svrhom na umu, adidas učinkovito povezao ljude iz svih različitih pozadina kroz zajedničku ljubav prema sportu, glazbi i modi.
Projekt SPZL
Iako nije posebno postavljena za tenisice Handball Spezial, izložba je ponovno skrenula pozornost na svoje ime, koje za Aspden utjelovljuje najbolje od brenda adidas. Nakon izložbe u Hoxton Gallery, riječ Spezial vratila se na vrh adidasovog narodnog jezika jer je Aspden zadužen za novi projekt pod nazivom adidas SPZL. Tijekom sljedećih 10 godina, deseci tenisica proizvedeni su pod imenom SPZL, od kojih je svaka preuzeta iz opsežnog kataloga marke. Koristeći svoje stručno znanje, Aspden je izvukao baštinske modele iz različitih povijesnih točaka i dostavio ih novoj generaciji obožavatelja tenisica u uvjerljivoj proslavi adidasove ostavštine.
Savršen trenutak
Sa svojim imenom ponovno u mainstreamu, adidas je odlučio vratiti siluetu Handball Spezial, objavljujući niz novih boja u 2018. i 2019. godini. Kao dio neizmjerno popularne linije Originals, vidio je neki uspjeh, ali tek je 2020-ih stvarno uzletio. Početkom desetljeća epske suradnje i viralni trenuci učinili su Sambu i Gazelu uobičajenim prizorom na gradskim ulicama širom svijeta, a do 2023. ljubitelji tenisica bili su spremni za još jednu siluetu, predstavljajući idealan trenutak za adidas Handball Spezial. Godine 2023. glumica Gal Gadot prikazana je u tamnom mornaričkom paru dok je bila na ulicama New Yorka, a cipela se počela širiti po drugim gradovima poput Pariza. Zatim, u proljeće 2024. godine, pojavio se na društvenim mrežama utjecajnih fashionista kao što je Molly-Mae Hague, koji su, na dan u Londonu, nosili šarmantni smeđi par koji se sljedećeg dana brzo rasprodao u mnogim trgovinama. U međuvremenu, Gary Aspden bio je zauzet širenjem imena Spezial nadaleko i naširoko dok je postavljao još jednu izložbu pod nazivom DECADE koja je proslavila deset godina SPZL projekta.
Modne suradnje
Zahvaljujući značajnim kulturnim trenucima poput ovih, Handball Spezial se čvrsto vratio među Adidasove najdraže siluete, a odabran je kao predložak za suradnju s elegantnim modnim markama kao što su ekološki osviješteni Sporty & Rich i Ronnie Fieg lifestyle brand, Kith. Svestrana, minimalistička vanjska strana cipele pružila je izvrsno platno za ove majstore stila i, dok je Kith izdanje bilo definirano pametnim kožnim gornjim dijelom, Sporty & Rich proizveo je set od četiri tenisice obložene tradicionalnim antilopom s klasičnim retro tonovima i bijelim logotipima s tri pruge na bokovima. Ove elegantne suradničke verzije Handball Speziala bile su popraćene desecima boja općeg izdanja s značajkama koje poboljšavaju udobnost poput spužvastog ortolitskog socklinera, a popularnost siluete još jednom je dosegla velike visine.
Ikona sporta i mode
Nakon više od 40 godina povijesti, rukometni Spezial postao je jedan od najpopularnijih tenisica baštine marke. Poput mnogih kolega, početni uspjeh cipele izgrađen je na praktičnoj sportskoj funkciji, dok se njezin kasniji prosperitet temeljio na bezvremenskoj estetici, što joj je omogućilo da se vrati kao sofisticirani modni predmet za 21. stoljeće. Danas Spezial ostaje udobna opcija za casual sportove u zatvorenom prostoru, ali njegov neodoljiv vintage stil je ono što ga je učinilo izvanrednom ikonom moderne streetwear kulture.