SPORTSHOWROOM

Nike

Field General

Heritage Američki nogometni stil čini moderni klasik.

Nike Field General
© Nike

Sportsko porijeklo

Tijekom Nikeovih formativnih godina, brand se proširio od fokusa na tenisice za trčanje kako bi stvorio obuću za niz sportova. Već sredinom 1970-ih, legendarni dizajner Bill Bowerman proizvodio je američke nogometne koplje, a početkom 1980-ih, on i njegov tim kurirali su razne siluete kako bi odgovarali različitim površinama i igračkim pozicijama. Među tom širokom kolekcijom bila je skromna cipela poznata kao Nike Field General. Iako je bio popularan u svoje vrijeme, nadmašio je naprednije koplja kako su godine prolazile, ali nešto o tome zapelo je u umu Nikeovih rukovoditelja, a više od četiri desetljeća kasnije, bio je spreman napraviti zapanjujući povratak u mainstream.

© Nike

Zanimljivo vrijeme

Nike je ušao u svijet američke nogometne odjeće u zanimljivo vrijeme za sport. Godine 1970. dvije primarne nogometne lige u Sjedinjenim Državama, Nacionalna nogometna liga i Američka nogometna liga, udružile su snage, stvarajući novi NFL, koji će postati najpopularnija sportska organizacija u zemlji. Uz to, umjetne igraće površine postale su sve raširenije, osobito nakon uvođenja AstroTurfa sredinom 60-ih i Poli-Turfa specifičnog za američki nogomet 1970. godine. Iako su neki igrači preferirali prirodnu travu jer je bila više opraštajuća i manje je vjerojatno da će uzrokovati ozljede, umjetne površine bile su izdržljivije i lakše se održavaju, a mnogi stadioni su se prebacili na njih tijekom kasnih 60-ih i ranih 70-ih. 1971. i 1972., Super Bowls V i VI su svirani na Poly-Turfu, iako je materijal ubrzo nakon toga izašao iz produkcije jer je loše prošao u vrućem vremenu. Međutim, AstroTurf je bio daleko učinkovitiji, a 1974. godine, stadion Rice u Houstonu, Teksas, postao je prvi teren takve vrste koji je ugostio Super Bowl.

© Nike

Promjena dizajna

Otprilike u to vrijeme, Nike je predstavio jednu od svojih prvih američkih nogometnih kopački: Astrograbber Billa Bowermana. Kao što mu ime sugerira, dizajniran je za umjetne površine za igru, što ga je činilo sjajnom cipelom za to vrijeme. Njegova popularnost utrla je put za nove dizajne, uključujući opečene opcije poput Shark i Piranha, kao i druge izrađene s ravnim gumenim potplatima prikladnim za umjetnu travu, kao što su Hawk i Mako. Tijekom 1970-ih, sportski znanstvenici otkrili su da se učestalost ozljeda nogu u američkom nogometu može smanjiti određenim promjenama u obući igrača, od kojih su ih mnogi doveli u skladu s nogometnim čizmama. Ti su čimbenici imali značajan utjecaj na dizajn, a do 1980-ih većina američkih nogometnih kopački bile su cipele niskog profila, poput nogometa. U pozadini ovog dinamičnog, stalno promjenjivog sportskog krajolika Nike je pokrenuo Field General.

© Nike

Dobro izrađena kopačka američkog nogometa

Objavljen 1982. godine, Nike Field General bio je visokokvalitetna nogometna kopačka s elegantnom estetikom. Njegovo ime inspirirano je sleng terminom za beka jer su poznati po tome što su naveli napad dok su na terenu. Doista, Nike je imao tu poziciju na umu prilikom dizajniranja cipele, dajući mu Bowermanov poznati potplat s duboko postavljenim nogama kako bi osigurao izvanrednu stabilnost i svestrano prianjanje na umjetnim parcelama. Također je imao udoban pjenasti jastuk i moderan gornji dio izrađen od laganog najlona i kože koji je olakšao dobru brzinu i ubrzanje, kao što je navedeno u ranoj reklami koja je glasila: "A kada je trava umjetna, Nike je prirodna. S Poljem General za minimalnu težinu i maksimalnu brzinu." Kao rezultat toga, dopustio je bekovima da igraju s povjerenjem i agilnošću, pomažući im da lako manevriraju u džepu, pobjegnu od opasnosti i čak naprave odvažne žurne igre kada je bilo pravo vrijeme.

© Nike

Snaga zvijezde

Field General bio je popularna opcija za mnoge navijače NFL-a, a Nike je iskoristio njihovu zvijezdu kako bi oglašavao cipelu. Jedan od njegovih najznačajnijih zagovornika bio je Dan Fouts iz San Diego Chargersa, koji je otišao u veliku formu početkom 1980-ih, vodeći svoju momčad do tri uzastopne AFC West divizije i osvajajući četiri uzastopne nagrade za NFL prolazeći vođa dvorišta. Početkom 1982. odigrao je ključnu ulogu u tzv. "Epu u Miamiju", koji se smatra jednom od najvećih utakmica u povijesti NFL-a, tijekom koje je srušio niz rekorda franšize i post-sezone bacivši 433 jarda u pobjedi produžetaka za Chargerse. Njegov suigrač Kellen Winslow također je imao izvanrednu igru, postavljajući novi rekord doigravanja od trinaest prijema za 166 metara i jedan touchdown. Otprilike u to vrijeme, Winslow se pojavio uz Fouts i vještog širokog prijemnika Johna Jeffersona u vojno inspiriranom plakatu "Bombs Away" koji je pokazao svestranost Nikeovih američkih nogometnih kopački. Fouts je bio idealan bek koji je predstavljao Field General budući da su mu njegova postignuća donijela nagradu NFL-ovog ofenzivnog igrača godine 1982. godine. U međuvremenu, on i Winslow oboje su napravili te godine Pro Bowl, svaki je imenovan u All-Pro momčad i kasnije će postati Dvorana slavnih.

© Nike

Generali polja

Fouts se također pojavio u posebno pamtljivom plakatu "Field Generals", koji je sadržavao ne manje od osam najboljih bekova lige u nizu vojnih uniformi iz različitih razdoblja američke povijesti. Neposredno uz Fouts su bila dva igrača iz Oakland Raidersa: Marc Wilson i Jim Plunkett. Obojica su se borili za poziciju startnog beka tijekom svog vremena s Raidersima, s iskusnijim Plunkettom koji je vodio momčad do Super Bowla XV 1980. godine, gdje je proglašen MVP-om za 261 prolazni dvor i tri touchdowna u pobjedi 27-10 nad Philadelphia Eaglesima - izvedbi koja ga je također nagradila NFL Comeback igračem godine. Zajedno s Wilsonom i Plunkettom bio je nadolazeći bek Detroit Lionsa Eric Hipple, s uglednim Archiejem Manningom pored njega. Manning je odigrao jedanaest sezona za New Orleans Saints, gdje je razvio reputaciju za nastup na visokoj razini unatoč tome što je dobio malo zaštite od svoje obrane. U sezoni 1980., na primjer, zabilježio je najbolje statistike u svojoj karijeri, bacajući za impresivnih 3.716 jardi i 23 touchdowna u uglavnom izgubljenom slučaju, jer su sveci osvojili samo jednu od svojih šesnaest utakmica. Tri druga igrača činila su ostatak generala, s Vinceom Evansom iz Chicago Bearsa uz Jima Zorna iz Seattle Seahawksa, koji je bio poznat po svojoj sposobnosti da se izvuče iz opasnosti - nešto što mu je Field General pomogao - i izuzetnim prolaznim talentom Bert Jones, koji je gledao posljednjih nekoliko utakmica svoje karijere s Los Angeles Ramsima nakon devet uspješnih sezona s Baltimore Coltsima.

© Nike

Ležerna upotreba

S elitnim sportašima koji predstavljaju Field General na terenu, izvan njega, cipela je postala popularna među amaterskim igračima i strastvenim navijačima koji su bili impresionirani kako je poboljšala mobilnost i brzinu svojih omiljenih bekova. Uskoro je postao omiljeni model u Nikeovom paketu američkih nogometnih kopački, koji je brand opisao kao "brz, snažan i nemilosrdan" u reklamama navodeći: "Nema boljeg načina da se ide u slavu." Iako prvenstveno sportska silueta, neki trgovci također su reklamirali Field General kao dobar izbor za "casual scenu", sa svojim "150 stud sole" koji pruža "izgled profesionalaca s visokim performansama" jer se nastavio pojavljivati i na terenu i izvan njega.

© Nike

Promjena trendova

Tijekom 1980-ih, Field General je doživio sjajnu vožnju, podržavajući profesionalne igrače nekoliko godina sve dok ga nisu zamijenili tehnološki napredniji dizajni, kao što je Nike Premier sredinom 90-ih. Nakon toga, potpuno je nestao, vrativši se u ime samo na cipele poput Air Max Field General 1998. i Zoom Field General 2014. godine, od kojih su obje potpuno nepovezane s izvornim modelom. Zatim, početkom 2020-ih, pojavio se novi modni trend za baštinske sportske dizajne, potičući nekoliko brandova da vrate ikonske siluete iz prošlosti. Adidas Samba, čija je povijest ukorijenjena u europskoj nogometnoj kulturi, bila je posebno uspješna tijekom tog vremena, ali 2023. godine počele su kružiti glasine o Nikeovim planovima da ponovno posjeti određene američke sportske cipele. Časopisi Sneaker sugerirali su da bi se Astrograbber trebao ponovno pokrenuti putem partnerstva s luksuznim odjevnim brandom Bode, a ubrzo nakon toga izvijestili su da će se Field General vratiti u suradnji s vrhunskom trgovinom odjeće Union LA.

© Nike

Rano viđenje

U prosincu 2023. godine glumac Timothée Chalamet fotografiran je na marginama košarkaške utakmice između New York Knicksa i LA Clippersa u neidentificiranoj tenisici s elegantnim bijelim gornjim, živopisnim crvenim snopovima i bogatim crnim đonom. Ovo je bilo jedno od najranijih viđenja novog generala '82, njegov izgled stvara ogromno uzbuđenje i postavlja pozornicu za snažan povratak.

© Nike

Dobro tempirano lansiranje

Field General '82 je na kraju pokrenut neposredno nakon završetka sezone 2023/24 NFL, u kojoj su Patrick Mahomeovi Kansas City Chiefsi pobijedili San Francisco 49ers za samo tri boda u čvrsto osporenoj pobjedi produžetaka na Super Bowlu LVIII. Mnogi igrači na terenu tog dana nosili su Nike obuću, pokazujući trajnu ostavštinu baštine marke američkih nogometnih silueta. Iskoristivši prednosti zvonjave nakon Super Bowla, Nike je krajem veljače 2024. objavio prvi Field General '82, počevši od privlačnog "White & Varsity Red" koji je Chalamet uočen samo nekoliko mjeseci ranije. Opremljen je gotovo identičnim dizajnom kao i verzija iz 1982. godine, s istim izdržljivim gornjim dijelom izrađenim od tkanog tekstila i kožnih obloga na vrhu ušivenog gumenog kupola koji sadrži mekani jastuk od pjene i podržan je Waffle potplatom za klasičnu vuču. Tradicionalni kožni Swoshes ukrašavali su bokove, kapitalizirani Nike natpisi ukrašavali su pločicu pete, retro-stil brendiranja ušiven je u zakrpu jezika, a tekst veličine otisnut je na unutarnjoj strani ovratnika u pametnom bacanju na izvornu cipelu.

© Nike

Moderno blokiranje boja

Iako je sadržavao moderne materijale za umirujuće čvrstu konstrukciju, Field General '82 više nije bio prikladan za nogometno igralište, već je pružao svakodnevnu udobnost i uvjerljiv izgled stare škole. Sa svojim minimalističkim, ogoljenim vanjskim dijelom cipela je postala kontrastna blokada boja, a Nike je brzo objavio niz dodatnih boja, od kojih su neke inspirirane retro dizajnom poput ‘White & Black’, a druge suvremenijim tonovima. Većina ih je bila jednostavna za stil, a silueta je bila omiljena zbog svog opuštenog, niskoprofilnog izgleda. Međutim, u ovoj ranoj fazi, uglavnom je otišao ispod radara, postižući umjeren uspjeh.

© Nike

Suradnja u području prava Unije

Nakon ovog uspješnog, ali podcijenjenog lansiranja, Nike je nastavio sa svojim planom da izda kolaborativnu tenisicu s Unionom LA. Na kraju, tijekom ljeta 2024. godine izašle su tri različite boje, od kojih je svaka sadržavala niz zapanjujućih i pomalo buntovnih izmjena oko osnovnog modela, kao što su dodatni slojevi, šareni cik-cak šavovi i elegantno dvostruko brendiranje. Dovršavanje zadivljujuće estetike bacanja cijele suradnje bila je žuta kutija dizajnirana da izgleda kao školski ormarić iz 1980-ih u znak sjećanja na priču o suradnji "Union versus Everybody". To je ispričalo priču o uspješnom srednjoškolskom nogometašu iz tog doba za kojeg se govorilo da ide u srednju školu Union F. Hampton - "najsvježiju srednju školu na tom području" - ponosan na svoju poziciju u momčadi i predstavlja je noseći tenisicu Union LA i odgovarajući dres kad god je to moguće. Priča je pojačala privlačnost suradnje kroz nezaboravne slike srednjoškolaca iz 1980-ih koji su nosili cipele, a boja "Shimmer" postala je posebno tražena.

© Nike

Boja Comme des Garçons "Black and Pink Market"

Kasnije 2024. godine, Nike se udružio s japanskom modnom kućom Comme des Garçons kako bi stvorio još odvažniju verziju Field Generala. Ograničeno izdanje bilo je dostupno samo u pop-up trgovini CDG 'Black and Pink MARKET', koja je početkom studenog trajala samo dva tjedna u Harajukuu, Tokio. Riječ "MARKET" više je puta tiskana preko svoje crne vanjske strane u velikom bijelom tekstu za jedinstveno zapanjujući izgled koji je privukao još više pozornosti na povratnu siluetu.

© Nike

Šarmantna kampanja za oslobađanje

U međuvremenu, u Velikoj Britaniji, Nike je gurnuo više boja u općem izdanju, pokrenuvši suave 'London' izdanje na SNKRS aplikaciji putem šarmantne kampanje koja sadrži prepoznatljive priče kreativne agencije Ultra i Sama Le Roya, koji je bio urednik časopisa za obuću i medijske platforme Hartcopy. S Ultrom su napravili spokojni video koji prikazuje umjetnike koji se povezuju kroz prirodu i kukičanje na otvorenom, dok se Le Roy upustio u svoju strast prema tenisicama i široj namjeni moderne obuće, referirajući se na Field General kao "svakodnevnu, bilo koju namjenu cipela" koja se može stilizirati sa svim vrstama odjeće. Oba su filma uspjela uhvatiti različite perspektive moderne kulture tenisica, pokazujući da siluete poput Field Generala imaju široku privlačnost izvan svojih sportskih početaka.

© Nike

Hype društvenih medija

Sve je to omogućilo generalnom polju '82 stabilno razdoblje rasta u prvoj godini, a početkom 2025. stekao je širu pozornost na internetu. Utjecajni ljudi na društvenim mrežama počeli su ga inkorporirati u svoju svakodnevnu odjeću, pokazujući njegov svestran, nostalgičan izgled u takozvanim videozapisima "pripremite se sa mnom". Savršeno se podudarao s modnim trendovima tog vremena i uskoro je bio hvaljen kao jedna od najboljih casual cipela za nadolazeće ljeto jer je njegova popularnost nastavila rasti.

© Nike

Utjecajni igrači i duboka priča

Otprilike u to vrijeme, sezona američkog nogometa 2024./25. bila je na vrhuncu, a Nike je odlučio još jednom istaknuti Field General. Ovaj put, brand je to učinio u kampanji koju je osmislila napredna agencija za kulturu mladih Dazed Studio. Poznat po izradi utjecajnih kampanja brendova koristeći odvažnu priču i kreativnost koja pomiče granice, Dazed je iskoristio svoj inovativni stil kako bi istaknuo spoj izvedbe baštine i moderne životne estetike koju posjeduje Field General, slaveći tako svoje sportsko nasljeđe i uzdižući njegovo ponovno uvođenje. U kampanji su sudjelovali i Colin Kaepernick, aktivist za građanska prava, Janasia Wilson i Kayvon Thibodeaux iz New York Giantsa, a svaki od njih prikazuje svakodnevnu svestranost Field Generala na slikama inspiriranim starim fotografijama koje su snimale vrhunske sportaše tijekom iskrenih trenutaka udaljenosti od terena. Kaepernick i Thibodeaux su oboje bili zamišljeni kao opuštajući u profinjenim casual odjevnim kombinacijama s elegantnom bijelom, crnom i guma bojom na nogama, dok se Wilson pojavio u sportskom stilu s kapuljačom i kratkim hlačama u kombinaciji sa sličnim dizajnom, ali s crnim potplatom umjesto klasičnog tona guma. Četvrta slika prikazuje Kaepernicka i Thibodeauxa kako sjede na kauču i igraju video igre, naglašavajući kako je svaki sportaš integrirao u svoj osobni stil. U vrijeme kada je trebala biti povezana s Super Bowlom u veljači 2025. godine, ova sofisticirana kampanja pokazala je bezvremensku kvalitetu Field Generala, istodobno poštujući duboki utjecaj američkog nogometa i njegovih ikonskih igrača na modu i kulturu.

© Nike

Bezvremenska tenisica

Od podrške američkim nogometnim zvijezdama 1980-ih do postajanja modne ikone 2020-ih, Nike Field General bio je na nevjerojatnom putovanju. Njegove sportske značajke učinile su ga funkcionalnim kada je prvi put izašao i pružile pouzdanu udobnost uz elegantan retro izgled jer je napravio snažan povratak četrdeset godina kasnije. Danas ga njegov bezvremenski dizajn čini elegantnom tenisicom životnog stila, odvodeći ga daleko izvan svojih sportskih korijena u područja koja su jedva mogla biti zamisliva za izvornu siluetu.

Read more

SPORTSHOWROOM koristi kolačiće. O našoj politici prema kolačićima.

Nastavak

Odaberite svoju zemlju

Europa

Amerike

Azija Pacifik

Afrika

bliski istok