New Balance
990
Premium tenisica za trčanje koja je postala prestižna tenisica životnog stila.

Obnovljena marka
Bostonski brand obuće New Balance osnovan je prije više od 100 godina, ali tek je 1972. godine tvrtka kupila mladi poduzetnik Jim Davis. Njegovi prethodni vlasnici izrađivali su tenisice za trčanje od ranih 1960-ih, a dok je Davis proširio asortiman marke kako bi uključio i odjeću za slobodno vrijeme, nastavio je proizvoditi atletsku obuću, iskorištavajući ludost trčanja koja je zahvatila Sjedinjene Države tijekom 70-ih i 80-ih. U to je vrijeme New Balance imao svoju bazu u Bostonu, što se dogodilo da je u središtu ovog novog trenda. To je omogućilo Davisu da raste tvrtku i uvelike proširi svoju radnu snagu od šest zaposlenika koje je stekao kada je preuzeo. Do kasnih 70-ih okupio je tim visoko kvalificiranih istraživača, dizajnera i dizajnera obuće. S ovom grupom inovativnih stručnjaka na mjestu, njegov obnovljeni brand bio je spreman proizvesti jednu od najlegendarnijih silueta u povijesti tenisica: New Balance 990.
Podebljani plan
U proljeće 1978. godine članovi New Balance Research and Development odjela pristupili su Davisu s planom stvaranja izuzetne tenisice za trčanje. Kako bi osigurali da mogu postići taj cilj, uputili su hrabar zahtjev – da im se omogući sloboda rada bez ikakvih ograničenja u pogledu vremena ili novca. Budući da je i sam bio ambiciozan čovjek, Davis je odmah podržao projekt, a tim je počeo raditi na revolucionarnoj silueti koja će gurnuti brand u novu eru uspjeha.
Savršena ravnoteža
Nakon gotovo četiri godine teškog cijepljenja, dizajnerski tim New Balancea imao je gotovi prototip u ruci, a pripremljeni su aranžmani za objavljivanje 1982. godine. Cipela koju su predstavili Davisu bila je prepuna tehnologije i pružila je savršenu kombinaciju podrške i fleksibilnosti - nešto sasvim jedinstveno za to vrijeme. Prema ranom kataloškom oglasu za 990, dok su dizajneri obuće općenito imali na umu ova dva atributa, obično nisu uspjeli postići ravnotežu, završavajući s cipelama koje su imale jednu ili drugu, ali ne i obje. Nasuprot tome, 990 nudi "izvanrednu fleksibilnost bez ikakve žrtve podrške".
Tehnološki napredan dizajn
Nekoliko značajki omogućilo je cipeli da postigne ovu traženu mješavinu, ne samo patentirani uređaj za kontrolu pokreta marke, koji je bio "izrađen od jakog, ali gipkog poliuretana", tako da je držao petu bez previše ograničenja kretanja. Ova potporna komponenta bila je tako dobro osmišljena da je New Balance i danas koristi. Nakon što je peta zbrinuta, ostatak gornjeg dijela je "konstruiran baš kao papuča", što je 990-u dalo neusporedivu fleksibilnost. Bez brige o vremenu ili novcu, tim je također mogao uložiti u tehnički zahtjevnu metodu klizanja, proizvodeći nevjerojatno udobnu cipelu koja se, kako je navedeno u katalogu, "bolje uklapa, osjeća se bolje i daje vam veću fleksibilnost". Pod nogama, Superflex potplat odupro se trošenju i habanju "gotovo 30% bolje od konvencionalnih materijala za podlogu", a njegov "inovativni ugljični gumeni jastučić za pete" poboljšao je trajnost u ovom području visoke upotrebe. U međuvremenu, središnji potplat je "napravljen od tri različita sloja EVA" za maksimalnu apsorpciju udara i udobnost. Konačno, New Balance je nastavio svoj fokus zaštitnog znaka na "veličinu širine", koja je bila ekskluzivna za marku u to vrijeme, čineći 990 dostupnim "u različitim širinama, za savršenije uklapanje".
Rekordna cijena
Proizvodnja takve visokotehnološke obuće za trčanje bila je skup posao, pogotovo jer je New Balance bio poznat po proizvodnji svojih proizvoda u Sjedinjenim Državama, a ne iskorištavanju jeftinih tržišta rada dostupnih u inozemstvu kao i neke druge marke obuće tog vremena. Prema tome, to je značilo da se 990 morao prodati po višoj cijeni, a New Balance je razbio novo tlo čineći ga prvom cipelom za trčanje od 100 dolara. Postavljanje tako visoke cijene bilo je pomalo rizično s obzirom da nijedna druga marka nije naplaćivala toliko, a mnogi su sumnjali da će netko biti spreman platiti toliko za tenisice za trčanje. Na kraju, potez je zapravo radio u korist tvrtke. Marketinški tim, koji je već osmislio pametan slogan: "Na ljestvici od 1000, ova cipela je 990", nagnuo se na cijenu, navodeći u svom oglašavanju da "Kada plaćate toliko za tenisice za trčanje kao i 990 troškovi, imate pravo očekivati da će se dobro nositi." Zahvaljujući napornom radu dizajnerskog tima New Balance, to je učinio, što znači da je rastući bend trkača u zemlji bio više nego spreman platiti malo više za njegovu povišenu kvalitetu. U međuvremenu, izvan sportskog svijeta, cipela je bila popularna među povremenim nositeljima zbog izvrsne kondicije i udobnosti, ali je također viđena kao statusni simbol; nakon svega, sposobnost da si priuštite par tenisica od 100 dolara pokazala je određenu razinu bogatstva.
Neočekivani uspjeh
Kada je objavljen 1982. godine, New Balance 990 izdvojio se od tipično šarenih tenisica dana s urbanom shemom boja i velikim N logotipom Terryja Hecklera na bočnim zidovima, od kojih su obje postale prepoznatljive značajke budućih verzija. Davis je predvidio da će tvrtka prodati oko 5000 parova, ali stvarni rezultati daleko nadmašuju njegova očekivanja. Postao je trenutni uspjeh jer je više od 10 puta veći od predviđenog broja kupljen u prvoj godini obuće, što je dovelo marku do novih visina. Trkači su bili oduševljeni onim što je časopis iz tog vremena opisao kao "tehnološki najnapredniju tenisicu za trčanje na tržištu". Isti članak preporučio je 990 "za predane trkače koji traže optimalnu kombinaciju fleksibilnosti i kontrole pokreta", navodeći da njegova "sofisticirana kombinacija zaštite, udobnosti i kontrole pokreta" dolazi "bez ikakve inhibicije prirodnog raspona pokreta stopala".
Eksperimentiranje s tehnologijom
Ovi atributi nastavili su činiti 990 popularnim izborom u godinama koje su uslijedile, a Davis je izgradio ovaj uspjeh razvijajući niz sličnih modela, koji su objavljeni tijekom desetogodišnjeg razdoblja od 1986. do 1996. i brojali su se od 995 do 999. Svaki od njih dao je dizajnerima New Balancea priliku da eksperimentiraju s novim tehnologijama koje će na kraju doći do samog 990. Tijekom tog vremena, međutim, izvornik iz 1982. ostao je isti, a tek je 1998. Davis konačno odlučio dati voljenoj tenisici prvo tehnološko ažuriranje.
Druga verzija
New Balance 990v2 bio je i vizualno i tehnološki različit od originalnog 990, ali njegova temeljna upotreba prozračne mreže i meke antilop obloge na gornjoj strani označila ga je kao evoluciju klasika iz 1982. godine. Ipak, cjelokupni raspored i oblik slojeva promijenjeni su kako bi bili malo glatkiji i pokazali više dodira mreže. Dodatni sloj također se mogao vidjeti uokvirivanjem prednjeg dijela stopala, čime se povećala dubina estetike, dok su reflektirajući elementi primijenjeni na dijelove nožnog prsta, bočne stijenke i pete. Najveća inovacija uvedena na drugoj verziji 990 bio je ABZORB midsole koji apsorbira udarce, čija mješavina visokokvalitetnih pjena pruža još bolji jastuk ispod nogu. Osim što je poboljšao svoje performanse, jedinstvena jedinica ABZORB dala je 990v2 potpuno drugačiji vizualni karakter, s više zakrivljenim profilom i zapečaćenim mjehurićem jastuka koji izlazi iz pete koji zapravo stavlja tehnologiju na vidjelo. Povrh toga, guma otporna na klizanje korištena je na složenim uzorcima gaznog sloja hvatljivog potplata, jezik je imao deblju podlogu kako bi se smanjio pritisak čipke, a neki od efekata brendiranja bili su vezeni za još finije izrađen izgled.
Još jedno dugo čekanje
Iako je poboljšana tehnologija 990v2 učinila popularnim nastavkom, obožavatelji linije morali su čekati nekoliko godina prije nego što je ponovno ponovljena, tijekom kojeg su modeli 991, 992 i 993 dodani u širu seriju. New Balance je 2012. godine objavio treće izdanje 990. Ova simbolična godina obilježila je 30. godišnjicu siluete, a do tada je razvila ono što je New York Times opisao kao "kultno praćenje". Njegov uspjeh djelomično je bio posljedica njegove svestranosti, zbog koje je postao popularan na fakultetskim kampusima, što mu je donijelo nadimak "frat cruiser". Također je omiljen među malo starijim demografskim skupinama, koji su uživali u razinama udobnosti koju je pružao, a mnoge poznate osobe bile su obožavatelji funkcionalne građe i jednostavnog stila, uključujući Stevea Jobsa, koji je slavno favorizirao modele iz serije 990.
Novi model s novom tehnologijom
Čovjek koji stoji iza New Balance 990v3 bio je stariji dizajner trkača Andrew Nyssen. Budući da je s tvrtkom bio manje od desetljeća, donio je svježu perspektivu na 990, razvijajući svoj izgled i ponovno mijenjajući svoj tehnološki izgled. Imao je još glatkiju gornju površinu od prethodnika, s još većim udjelom mrežastog sloja koji se mogao udahnuti, a otkrio ga je zaobljeni oblik nadsloja od antilopa. Tehnologija u jedinici je također modificirana, a ENCAP midsole zamijenio je ABZORB jastuk od 990v2. Sastoji se od poliuretanskog okvira s laganom pločom meke EVA pjene, ovaj alternativni sustav jastuka pružio je veću stabilnost stopala, a još uvijek pruža izvrsnu razinu udobnosti. U međuvremenu, ispod lukova je umetnuta karbonska vlakna za dodatnu potporu, a na potplatu se pojavila tvrda guma Ndurance, koja je redizajnirana kako bi pružila još bolju vuču nego prije. U estetskom smislu, brendiranje je ponovno izmijenjeno jer je logotip N na svakom boku bio nešto veći s čvrsto definiranim obrisom koji ga je učinio podebljanim i privlačnim. Jezik je također bio pročišćen, a njegova teksturirana površina prikazivala je upečatljiv skup teksta "New Balance USA". Sve je to dalo 990v3 dodani stil, dok je snažna podrška za podnožje značila da je još uvijek učinkovita kao tenisica za trčanje, što je možda razlog zašto je postala jedan od najuspješnijih od svih 990 modela.
Chris Davis i trend "mrtve cipele"
Nedugo nakon što je 990v3 objavljen, New Balance je počeo prolaziti kroz promjenu u fokusu. Kao vlasnik, Jim Davis oduvijek se odupirao ideji prepakiranja sportskih modela marke kao cipela za životni stil, s primarnom željom da se usredotoči na tehničke performanse, a ne na modu. Međutim, njegov sin Chris, koji se pridružio tvrtki 2008. godine, imao je različite ideje. Kako se penjao više u poslu, Chris je počeo imati više utjecaja, a postupno je promijenio pristup svog oca, uzimajući marku i 990, u novom smjeru. Kao rezultat toga, kada je četvrta verzija siluete izašla 2016. godine, napravljena je s novim trendom "tata cipela". Ovaj nostalgični stil bio je povezan s onima iz 80-ih i 90-ih godina, kada su cipele imale deblje potplate i veći naglasak na svakodnevnoj udobnosti. Tijekom istog razdoblja, normcore estetika, čiji su zagovornici preferirali funkcionalnu obuću s bezvremenskim izgledom, također je bila u porastu, čineći vrijeme Chrisove odluke još boljim.
990v4
Budući da je model 990 uvijek zadržao svoju klasičnu estetiku 80-ih godina, nije bilo potrebno mnogo rada kako bi se v4 uskladio s modnim trendovima sredinom kasnih 2010-ih. Kao rezultat toga, izgledao je prilično slično svom prethodniku, s nekoliko manjih prilagodbi oblika antilopa i mrežaste obloge gornjeg dijela, efektima marke i uzorkom gaznog sloja potplata, koji je sadržavao još više gume Nudurance. Zadržao je izdržljiv, ali podržavajući potplat ENCAP-a, a njegov spremnik od karbonskih vlakana zamijenjen je jednako podržavajućim, ali fleksibilnijim plastičnim. Ove udobne, praktične značajke učinile su 990v4 izvrsnim izborom za svakodnevno nošenje, dok je estetika očeve cipele privukla široku publiku, od ležernih ljubitelja tenisica do svakoga tko traži trendi i pouzdan komad obuće.
Prosperitetno vrijeme
Uspjeh 990v4 poklopio se s općenitijim razdobljem prosperiteta za New Balance koji je doveo do cijelog niza zapanjujućih suradnji. Neki od najznačajnijih bili su klasični 990v2 dizajniran od strane američkog lifestyle branda Kith, dapper 990v3 stvoren s kolaborativnim dizajnerskim studijem JJJJound i elegantan 990v4 napravljen u partnerstvu s legendarnom modnom kućom Stüssy.
Nadogradnja na uspjeh
Ove suradnje donijele su raspon 990 sve više i više obožavatelja, a nije prošlo dugo prije nego što je peta verzija dodana kolekciji jer je brand izgrađen na ovom obnovljenom rastu. Dolazeći u 2019. godini, primarna inovacija na 990v5 bila je TPU traka za napajanje koja je pružila izuzetnu potporu gležnju uz održavanje ukupne fleksibilnosti po kojoj je serija tako poznata. Pod nogama, udobnost koju pruža ENCAP središnji potplat dodatno je poboljšana spužvastim Ortholite uložkom, a potplat je izrađen od puhane gume tako da je lakši i fleksibilniji. Kako bi se nadoknadila činjenica da je ovaj materijal bio manje izdržljiv od standardne gume, mnogi od redizajniranih vučnih jastučića sadržavali su tvrdu gumu Ndurance, koja je sada bila glavna komponenta serije 990. Estetski, v5 je izgledao kao kombinacija četiri prethodne iteracije s ažuriranim brendiranjem koje je uključivalo reflektirajući znak zastave na jeziku i vitkiji N logo na bočnim zidovima.
Nosili su ih supermodeli i tate
Kako bi pratio izlazak 990v5, New Balance pokrenuo je pametnu reklamnu kampanju s oznakama kao što su "Napravljeno za one s visokim standardima" i "Najbolje čuvana tajna u tenisicama". Najnezaboravniji slogan odigrao se na činjenici da se 990 sada može vidjeti na nogama svih, od modno osviještenih slavnih osoba do očeva koji traže utjehu, navodeći da su ga "nosili supermodeli u Londonu i tate u Ohiu". Ne samo da je ova fraza nastavila kapitalizirati trend mrtvih cipela, koji je još uvijek bio u punom protoku krajem 2010-ih, već se i pozvao na poznate veze 990-ih. Suvremeni modni influenceri poput modela Kaia Gerber počeli su nositi v5 u javnosti, a početkom 2020-ih pojavio se diljem društvenih medija zahvaljujući poznatim obožavateljima kao što su Timothée Chalamet i Zoë Kravitz.
Novi kreativni partneri
Oslanjajući se na suradnju s krajem 2010-ih, New Balance je tražio nove kreativne partnere za izradu jedinstvenih v5 boja. Comme des Garcons inovativna dizajnerica Junya Watanabe bila je jedna od prvih, otkrivajući dvije elegantne verzije početkom 2019. godine. Nakon toga uslijedila su partnerstva s profesionalnim košarkašem Kawhi Leonardom i dizajnerom odjeće iz New Yorka Engineered Garments. Međutim, jedna od najvažnijih suradnji bila je s brendom životnog stila Teddyja Santisa Aimé Leon Dore jer je utrla put za odnos koji je bio još dublji i plodonosniji.
Regrutiranje Teddy Santis
Tijekom 2019. i 2020. godine, Aimé Leon Dore radio je na tri različita projekta s New Balanceom jer je Santis doveo utjecaje svoje marke u New York na siluete 997, 990v2 i 990v5. Kroz njih, njih dvoje razvili su snažnu vezu, što je kulminiralo Santisom imenovanjem kreativnog direktora New Balance's Made in USA linije u travnju 2021. godine. Godinu dana kasnije, grčko-američki modni dizajner objavio je prvu kolekciju u svojoj novoj ulozi. U njemu je zakoračio duboko u baštinu asortimana 990, preoblikujući modele od 1 do 3 i prožimajući ih svojim nostalgičnim stilom. Njegov rad pomogao je predstaviti najbolje od branda svijetu, a odjel Santis Made in USA postao je ključni dio uspjeha New Balancea početkom 2020-ih. U 2023. nastavio je širiti kolekciju vlastitim pogledom na v4 prije nego što je skrenuo pozornost na najnovijeg člana serije: 990v6.
Poboljšanje performansi na 990v6
Novi Balance 990v6 prvi put je izašao krajem 2022. godine, kada je brand nastojao dati svoju najlegendarniju siluetu još jedno tehnološko osvježenje. Dolazeći u istim urbanim tonovima kao i svi prethodni lansirni modeli, koji se kreću od elegantne bijele preko različitih nijansi sive do duboke crne, v6 je utemeljen na temeljnim načelima linije NB 990 - kako bi stvorio najbolji mogući proizvod. Kao takve, najsuvremenije inovacije dodane su elegantnoj silueti, a jedinoj jedinici posebno je dodijeljeno ažuriranje za povećanje udobnosti. Nova pjena visokih performansi poznata kao FuelCell dodana je na središnji potplat uz sve pouzdaniji ENCAP jastuk. Izvorno predstavljena elitnim tenisicama New Balancea 2019. godine, ova visoko osjetljiva pjena kombinira TPU s dušikom i EVA kako bi ponudila iznimne razine povrata energije i udobnosti u laganom, izdržljivom paketu. Povrh toga, gornji dio otkrio je više mreže nego ikad prije, jer su se prekrivači od antilopa smanjili kroz sredinu stopala, donoseći daljnju prozračnost duž bokova. Ova promjena je također dala v6 prepoznatljivu estetiku, pogotovo jer je logotip N sada postavljen izravno preko mrežaste podloge po prvi put u 990 povijesti. Podno, potplat je ostao hvatljiv i izdržljiv kao i uvijek zahvaljujući pažljivo dizajniranom uzorku gaznog sloja i gumenom premazu Nudurance.
Uzbudljive suradnje
Sa svojim zakrivljenim slojevima, pojednostavljenim dizajnom i potpornim značajkama, 990v6 je predstavljao najbolje od New Balancea kada je lansiran, što ga je učinilo nevjerojatno popularnim u godinama koje su slijedile. Teddy Santis stavio je svoj jedinstveni trag na v6 dizajnom niza stilskih boja, a silueta je privukla uzbudljiva nova partnerstva s modnim brandovima poput Carhartt WIP, WTAPS i Kith, kao i poznatog suradnika New Balancea Joea Freshgoods. Neke od najtraženijih suradničkih verzija 990v6 nastale su s ekscentričnim reperom Action Bronsonom, koji je 2023. dizajnirao dvije nezaboravne boje, i luksuznom talijanskom modnom markom Loro Piana, čija je elegantna ponuda bila ograničena na samo 1000 parova, što ga čini vrlo poželjnim.
Lokalno proizvedeno, globalno obožavano
Kada je New Balance 990 prvi put izašao 1982. godine, pomaknuo je granice performansi tenisica, izazivajući industriju da proizvede tehnološki napredniju obuću za sve vrste trkača. To je pomoglo u uspostavljanju snažnog identiteta za New Balance u vrijeme kada je tvrtka pokazala jasne vrijednosti obvezujući se na domaću proizvodnju nad eksploatacijom jeftine strane radne snage. To je pokazalo širu posvećenost kvaliteti po kojoj je brand i danas poznat. Model 990 uvijek je bio povezan s ovom razinom izvrsnosti, a njegovi dizajneri uvijek su bili oprezni u načinu ažuriranja tenisice, osiguravajući održavanje najviših standarda u svakom trenutku. Na pitanje o originalnom 990 modelu iz 2018. godine, Chris Davis ga je opisao kao savršen primjer New Balanceovog "Neustrašivo neovisnog" etosa, koji je omogućio brendu da prihvati svoje neobičnosti i pokaže svoj vlastiti identitet. Slijedeći ovaj etos, Davis je dao 990 nevjerojatno široku privlačnost, a danas je popularan među svim različitim vrstama ljudi širom svijeta, a mnogi ga smatraju jednim od najlegendarnijih tenisica u povijesti.