adidas
Gazelle
Adidasov bezvremenski i utjecajni klasik.
Značajna silueta
U svojim ranim godinama, adidas je bio usredotočen na stvaranje funkcionalne obuće za sportaše i amatere i profesionalce, ali mnogi od njegovih sportskih dizajna završili su postajući popularni modeli životnog stila. Jedan od njih je adidas Gazelle – izvedbena cipela čiste, jednostavne estetike koja je tijekom nekoliko desetljeća prerasla u svoju ulogu jedne od najvažnijih silueta u ogromnom katalogu marke.
Proizvod povijesti
Priča o Gazeli započela je godinama prije nego što je uopće stvorena, s nizom različitih dizajna koji se mogu vidjeti kao njezini prethodnici. Tu je bio Rom, koji je pomogao Wilmi Rudolph osvojiti tri zlatne medalje na Olimpijskim igrama u Rimu 1960. godine, i Olimpijada, koja je favorizirana od strane njemačkog sprinta tima na Olimpijskim igrama 1964. godine u Tokiju. Obje su cipele visokih performansi koje su utrle put za Gazelle, koja je od tih prethodnika dobila elemente kao što su peta i potplat.
Dvije podebljane boje
Do 1965. godine proizveden je prvi prototip Gazelle. Po prvi put, adidas je koristio antilop kao primarni materijal na gornjoj strani, razlikujući ga od ostalih obuća tog vremena, koje su favorizirale tradicionalnu kožu. Jednako izdržljiva, ali laganija, ova plišana tkanina nositelju je dala dodir više brzine i imala je dodatnu korist od mogućnosti da preuzme živopisne boje tijekom procesa umiranja. Ovaj preliminarni model bio je bogate nijanse crvene, a pridružila mu se plava verzija kada je Gazela službeno objavljena 1966. godine. Tada razlika u boji nije bila samo stvar estetike, već je označavala i malu varijaciju u dizajnu. Iako su obje imale klokan antilop s Adidasovim potpisom s tri pruge na bočnoj strani, cipela-rog peta karticu i posebnu potporu za luk, jedina jedinica bila je individualna za specifičnu boju i stoga je prilagođena njegovoj namjeni. Crvena verzija imala je prozirni potplat s uzorkom gaznog sloja ribljih kostiju koji je pružao izvrsnu vuču i spriječio klizanje na unutarnjim površinama. Dizajniran je prvenstveno za upotrebu u rukometu, a kako bi se osiguralo da je učinkovita cipela za sport, testirali su ga neki od najboljih igrača na svijetu, od kojih su mnogi bili iz Njemačke; jedne od najboljih rukometnih nacija u to vrijeme. Nasuprot tome, plavo izdanje bilo je namijenjeno sportašima koji su uglavnom bili na otvorenom. Njegov gumeni potplat optimiziran je za opću obuku, s višestaničnim dizajnom koji je pružao dodatno prianjanje na različitim površinama za igru.
Eksperimenti i iteracije
Sa svojim antilopom i različitim mogućnostima potplata, Gazelle se izdvojila iz gomile, postajući popularna obuća koja je korištena od strane mnogih profesionalnih sportaša i pojavljivala se u sportskim časopisima tog vremena. Također je bio odličan model za dizajnere marke koji su eksperimentirali, a pružio je inspiraciju za nove siluete poput Jaguara, koji je kasnije postao adidas Athen. Sama Gazela je tijekom tog razdoblja više puta mijenjana, s nekim promjenama, kao što su novooblikovana peta, ažurirani jedini profil i jezik koji odgovara obliku, postajući trajni, a drugi poput predloženog patentnog zatvarača u konačnici su odbačeni. Jedna od najznačajnijih promjena cipela dogodila se 1971. godine, kada je na potplatu obiju boja uveden uzorak hvatanja saća. Ovaj redizajn je uključivao redove šesterokutnih mikroćelija koje su uvelike poboljšale vuču, čime je Gazelle postala još učinkovitija kao cipela za performanse i dala joj prednost nad svojim suvremenicima sportske obuće. Zapravo, šesterokutni potplat bio je toliko dobar da se još uvijek koristi na mnogim modernim Gazelama.
Snažna podrška
Iako su fizička ažuriranja pomogla u poboljšanju popularnosti Gazelle, pionirski rad Horsta Dasslera sa sportašima doveo ga je do globalne publike. Sin osnivača Adidasa Adi Dasslera, Horst se pridružio tvrtki 1960. godine i želio je iskoristiti moć slavnih osoba kako bi plasirao svoju obuću. Godine 1972. dao je američkom plivaču Marku Spitzu par Gazela i zamolio ga da ih nosi na Olimpijskim igrama u Münchenu. Nekonvencionalno, kao što se može činiti da bi plivač na tržište cipela napravljenih za zemaljske sportove, plan se isplatio jer ne samo da je Spitz nosio tijekom ceremonije medalje za jednu od sedam zlatnih medalja koje je osvojio te godine, već je i skinuo svoje Gazele i držao ih visoko kako bi ih stvarno pokazao publici. Taj odvažan potez, koji je Adi navodno opovrgnuo, doveo je Spitza u nevolju s Međunarodnim olimpijskim odborom i izazvao razgovore oko plasmana proizvoda u sportu. U međuvremenu, impresioniran Spitzom i njegovim rekordnim Olimpijskim igrama, Horst je osnovao vlastitu tvrtku za kupanje pod nazivom Arena i proširio svoj revolucionarni rad sa sportašima kako bi uključio ekskluzivne ugovore o odjeći sa sportskim savezima, pa čak i Olimpijskim odborom, na kraju postajući jedan od najvažnijih poslovnih ljudi u komercijalnom sportu širom svijeta.
Tenisica za rani stil života
Poput mnogih adidasovih dizajna, Gazelle je izvorno stvorena kao obuća za obuku, ali je na kraju postala i tenisica za životni stil. Dijelom zahvaljujući šarenom gornjem dijelu od antilopa, koji ga je razlikovao od ostalih sportskih obuća tog vremena, Gazelle je prilično rano napravila ovaj prijelaz, pojavivši se u izdanju japanskog muškog modnog časopisa Popeye iz 1976. godine i nosio je slavne osobe poput Micka Jaggera. Unatoč tome, Adidas se nastavio usredotočiti na svoje sportske sposobnosti, a istovremeno se pobrinuo da mu pruži zadivljujući životni stil estetike za ležernog nositelja. Krajem 1970-ih, to je rezultiralo ponovnim ažuriranjem Gazelle, ovaj put s poznatim logom marke Trefoil koji oblikuje hvataljke na potplatu. Osim toga, oplemenjena je cjelokupna konstrukcija cipele, a prednje stopalo je prerađeno kako bi se optimiziralo za rukomet.
Gazela i nogometna kultura
Ovo konstantno miješanje zadržalo je relevantan model u 80-ima, čak i kada su se pojavile modernije siluete. Tijekom desetljeća, Gazelle je nastavila svoje putovanje od obuće cipela do modnih predmeta infiltrirajući se u različite supkulture širom svijeta. Bio je osobito uspješan u Ujedinjenom Kraljevstvu, gdje su ga nosili strastveni nogometni navijači poznati kao Casuals. Članovi ovog pokreta donijeli su natrag odjevne predmete kupljene dok su podržavali svoje timove u inozemstvu na europskim natjecanjima, šireći adidas i druge strane marke u dijelove sjeverne Engleske i drugdje. Iako je nekoliko adidas modela bilo popularan izbor, za mnoge Casuals, Gazelle je bila najbolja opcija jer, iako je još uvijek bila pristupačnija od mnogih drugih marki tenisica tog vremena, bila je malo skuplja od silueta poput Monaka i Madeire, dajući mu taj vrhunski osjećaj.
Hip hop omiljeni
Kako je Gazela preuzela nogometne terase Ujedinjenog Kraljevstva, usvojila ju je i druga, sasvim drugačija supkultura: hip hop. Rastući glazbeni žanr proširio se diljem Sjedinjenih Država u 70-ima i ranim 80-ima, a počeo je dobivati na snazi u Ujedinjenom Kraljevstvu sa skupinama poput Run-DMC, čiji su članovi bili poznati po nošenju adidas Superstar. Budući da ovaj model i drugi povezani s američkom hip hop scenom nisu bili toliko dostupni preko Atlantika, britanski navijači često su se odlučili za pristupačniju Gazelle umjesto. Marka je dobila još veću pozornost 1986. godine kada je Run-DMC objavio pjesmu pod nazivom My Adidas, u kojoj su repao o svojim omiljenim tenisicama. To se poklopilo s još jednim ponovnim pokretanjem Gazelle koja je uključivala niz novih boja usmjerenih na povremenog potrošača koji traži modernu tenisicu za svakodnevno nošenje. Do tog trenutka, silueta je bila uistinu globalni fenomen, a adidas je počeo objavljivati nove varijante poput Gazelle Super, dok je također rebrandirao cipelu (u Japanu je postao adidas 300) kako bi odgovarao stranim tržištima.
Ulazak u Sjedinjene Države
Nakon toga, početkom 1990-ih pojavio se trend za klasične tenisice, što je mnoge dovelo do ponovnog povratka na adidas Gazelle. Peter Moore i Rob Strasser, koji su se preselili iz Nikea 1987. godine, ohrabrili su Adidasa da to iskoristi ponovnim objavljivanjem svojih silueta baštine, a 1991. godine izašla je nova verzija Gazelle. Ubrzo nakon toga, utjecajni skejteri Eric Koston i Natas Kaupas počeli su ga nositi dok su se natjecali u Europi prije nego što su se vratili u Sjedinjene Države i popularizirali ga kao skate cipelu tamo. U međuvremenu, zvijezda Beastie Boysa Mike D, koji je bio poznat po tome što je nosio adidas cipele, uložio je u Los Angeles startup pod nazivom X-Large - ulična marka i trgovina odjeće koja je prodavala stare tenisice uz vlastitu odjeću. Kao rezultat tih različitih čimbenika, Gazelle je nastavio pronalaziti nove obožavatelje u Sjedinjenim Državama i bio je popularan diljem zemlje.
Britpop zvijezde i supermodeli
U Europi je Gazela bila uobičajen prizor na Britpop glazbenoj sceni, koja je brzo postala kulturni fenomen u Velikoj Britaniji. Popularni manchesterski bend Oasis, čiji je stil donekle izrastao iz kulture nogometnih terasa 1980-ih, vodio je pokret i često se pojavljivao na nastupima koji su nosili Gazelle. Do sredine 90-ih, drugi britpop bendovi poput Blur i Suede su to radili, a želeći oponašati izgled, njihovi su obožavatelji učinili isto. Drugdje se pojavio na nogama Jaya Kaya Jamiroquaija u videu britanskog funk benda Virtual Insanity, koji je više puta emitiran na MTV-u 1996. godine. No, vjerojatno su supermodeli tog doba učinili Gazelle tako cijenjenom cipelom tijekom razdoblja Cool Britannia u zemlji. Jedna slika Kate Moss iz 1993. ležerno pozira u nekim kestenjastim Gazelama bila je osobito ikonična; toliko da je, zapravo, adidas odlučio ponovno izmisliti kao dio reklamne kampanje 2016. za novu verziju Gazelle. Još jedna nezaboravna slika bila je danska manekenka Helena Christensen, koja je 1994. pozirala za ženski modni časopis Elle u crnom paru, čineći sada desetljećima staru siluetu doista poželjnim modnim predmetom kako se približavao novi milenij.
Ograničena suradnja
Godine 2001., Adidas je lansirao svoju vrlo popularnu liniju Originals, a Gazelle je vraćen još jedno desetljeće. Poznat kao Gazelle Vintage, ova iteracija je temeljena na modelu iz 1960-ih i djelovala je kao platno za jednu od svojih najranijih suradnji kada je japanski brand streetwear Neighborhood dizajnirao dvije ograničene boje izdanja. Pokrenuti kako bi se podudarali s finalom Svjetskog prvenstva u Berlinu 2006. godine, ukrašeni su detaljima u znak sjećanja na događaj, s crnom "Home" verzijom koja je bila dostupna samo u rodnom gradu marke Tokio i bijelom "Away" koja se prodavala na adidasovim lokacijama u Japanu i Berlinu.
Cipela prikladna za Jamesa Bonda
Unatoč ovoj elegantnoj suradnji, 2000-e i rane 2010-e označile su relativno mirno razdoblje za Gazelle, osobito u Sjedinjenim Državama. Unatoč tome, adidas je nastavio prvake u obući, objavljujući nove verzije poput bulkier Gazelle 2, pa čak i model optimiziran za skateboardere. Njegova kulturna predmemorija potvrđena je 2012. godine kada je James Bond, kojeg je glumio glumac Daniel Craig, nosio tamno plavu boju Gazelle 2 tijekom vježbanja scena svog trećeg Bond filma, Skyfall. Klizačke sposobnosti cipele također su izražene u suradnji s londonskim Palace Skateboards 2015. godine, markom odjeće koja radi s adidasom kako bi stvorila dva izdanja prilagođena klizačima: Palace Pro, koji je koristio adidas Primeknit kako bi ga učinio još udobnijim i laganim bez ugrožavanja trajnosti, i Palace Pro Trainer, koji se odlučio za tradicionalniju konstrukciju antilopa.
Oživljavanje klasika
Samo godinu dana kasnije, Adidas Gazelle je napravio svoj najveći povratak do sada. U to su vrijeme ljudi još uvijek kupovali cipele, ali odluka marke bila je da vrati popularni model iz 1991. godine koji je postigao tako snažan preporod. Ova posebna verzija imala je značajan kulturni utjecaj tijekom 90-ih, a njezin utjecaj na suvremene dizajnere obuće adidas, kao što je Jean Khalifé, koji je odrastao u sjeveroistočnoj Francuskoj, gdje je Gazelle bila popularna tenisica, značilo je da su je tretirali s poštovanjem i poštovanjem po povratku. Nijedna od originalnih dizajnerskih shema nije postojala u vrijeme ponovnog objavljivanja, pa su Khalifé i njegov tim morali rekonstruirati Gazelle komad po komad kako bi stvorili vjernu repliku koju su rado otkrili javnosti. Posebno su se pobrinuli za reprodukciju ključnih elemenata kao što su jedina jedinica, prepoznatljiva tekstura trake za lisice i oblikovani jezik kako bi se osiguralo da živi do izvornika.
Prikupljanje suradnje
Ponovno pokretanje 2016. godine bilo je veliki uspjeh jer je gradnja '91 imala savršenu ravnotežu nostalgije, vintage njuha i svestranog stila. To ga je učinilo popularnim među starijim generacijama koje su se sjećale cipele iz djetinjstva i mlađih koji su željeli ležernu tenisicu s bezvremenskom estetikom. U godinama koje su uslijedile, Gazelle je postala omiljena za kreativne suradnike, koji su uključivali talijanski brand streetwear Slam Jam, Los Angeles sneaker boutique Sneaker Politics i Brendon Babenzien odjeće brand, NOAH, koji je proizveo dvije boje s atraktivnim gepardima i camo print gornjištima. Osim toga, bilo je više nekonvencionalnih suradnji poput one s Transport for London, čiji je kraljevski ljubičasti dizajn slavio izgradnju Elizabeth Line londonskog podzemnog željezničkog vozila, uz kolekciju Adidasovog dugogodišnjeg progresivnog suradnika Yohji Yamamota, koji je izradio nekoliko profinjenih boja za inovativno partnerstvo Y-3.
Gucci Gazela i satelit Stomper
S tako raznovrsnim popisom suradničkih partnera, Gazela je postala privlačna širokom rasponu ljudi iz cijelog svijeta. Zatim je 2022. godine postao još veći globalni fenomen sa svojom najluksuznijom suradnjom do danas. Britanski GQ nagovijestio je partnerstvo početkom 2022. godine kada se nogometna superzvijezda Mo Salah pojavila na naslovnici modnog časopisa u veljači u duboko zelenom paru Gazelles i velikom Gucci kaputu. Udruženje tih dviju marki bilo je prilično predviđajuće jer će se kasnije te godine okupiti kako bi stvorili neke od najtraženijih Gazelle dizajna ikad napravljenih. Prvi od njih izašao je u ljeto 2022. godine i izrađen je od profinjenih materijala s jedinstvenim Gucci brandingom koji im je dao vrhunsku i ekskluzivnu estetiku. Tijekom sljedeće dvije godine, Gucci suradnja isporučila je desetke boja u različitim ekscentričnim stilovima i podebljanim tonovima, a sve su izrađene u Italiji kako bi se osiguralo da su najviše moguće kvalitete. Kolekcija Gazelle x Gucci, koju su nosile holivudske slavne osobe poput Olivije Wilde i Brada Pitta, podigla je staru siluetu na novu razinu popularnosti, čak i doživljavajući vlastiti trenutak na društvenim mrežama zahvaljujući poznatom adidasovom entuzijastu Harryju Stylesu. Tijekom nastupa pjevača Love On Tour 2023. godine, snimljen je kako pije iz zelenog para gusjenica Gucci Gazelles dok je bio na pozornici u Australiji, a kada je video pogodio društvene medijske stranice, odmah su ga širili širom svijeta njegovi obožavatelji, uzrokujući porast prodaje svih gazela. Stilesov afinitet prema silueti toliko je ikoničan da australska web stranica brenda upućuje na nadimak njegovih obožavatelja za Gazelle - Satellite Stompers - koji potječe od trnovitih plesova koje radi dok izvodi pjesmu "Satellite". Čak i sada, potraga za satelitskim Stompersima na adidas web stranici će donijeti Gazelle stranicu dok brand poštuje vezu superzvijezde glazbenika s tenisicom.
Utjecajna silueta
Uvjerljiva kombinacija Harryja Stylesa, Guccija i adidas Gazelle predstavljala je vrhunac na cijelom popisu izvanrednih trenutaka iz svoje duge povijesti. Od tada, marka obuće nastavila je povećavati raznolikost Gazelle boja, a također radi s novim suradničkim partnerima, uključujući entuzijasta tenisica i stručnjaka za streetwear Sean Wotherspoon, britanskog skateboardera i umjetnika Blondey McCoy, Edison Chen Hong Kong lifestyle brand CLOT i portorikanski reper Bad Bunny, koji je proizveo dva elegantna dizajna s prilagođenim detaljima i jedinstvenim efektima brendiranja. Silueta je također postala uobičajeni izbor stila za modne influencerice poput Gigi Hadid, koja je okrenula glavu nakon što je odabrala izuzetno popularni adidas Samba dok je bila na putovanju u kupovinu 2024. godine, i glumice poput Emme Watson i Jennifer Lawrence.
Raznolikost dizajna i stilova
Danas se adidas Gazelle može naći u velikom rasponu boja kako bi odgovarao gotovo svakom stilu, s raznolikošću modela, uključujući ADV skateboarding cipelu, Bold, sa svojim trostrukim platformskim potplatom, Indoor, čiji je dizajn donio trend Gazelle početkom 2020-ih i na kojem se temelji Guccijeva suradnja, i 85, koji oponaša verziju sredine 80-ih. U međuvremenu, standardni model ostaje gradnja '91, a njegov dizajn utjelovljuje bezvremenske kvalitete linije adidas Originals.
Pola stoljeća i brojanje
Nakon više od pola stoljeća, adidas Gazelle je još uvijek relevantan kao i uvijek, što je dokaz njegove sposobnosti da se prilagodi mnoštvu modnih trendova koji su došli i prošli kroz njegovu povijest. Više od toga, međutim, Gazelle je utjecala na ove trendove, definirajući stilove nogometnih subkultura, glazbenih scena i istaknutih fashionista društvenih medija. S tako širokim rasponom obožavatelja, ovaj dizajn baštine dosegnuo je vrhunac svojih moći i ne pokazuje nikakve znakove da će uskoro sići.